Eggen og Kvassryggen (26.08.2017)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Start point Bukkehåmårtjønne (1,594m)
Endpoint Bukkehåmårtjønne (1,594m)
Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 26.08.2017
Eggen Nordtoppen (2,041m) 26.08.2017
Eggen Sørtoppen (2,045m) 26.08.2017
Kvassryggen (2,071m) 26.08.2017
Visits of other PBEs Leirungsåe bru (1,072m) 26.08.2017
Vargebakken parkering (1,105m) 26.08.2017

Når vi forlater teltet kl. 0940 er det allerede varmt i lufta og knallblå himmel. Jeg går i t-skjorte og synes det er behagelig. Vi følger stien opp til Bukkehåmåren (1910 moh), og som er vardet bedre enn noe annen sti jeg har gått på. Jeg får straks nydelig utsikt over Knutshøe, Besseggen og Besshøe, og skjønner hvorfor Bukkehåmåren tydeligvis er så mye besøkt. Fra Bukkehåmåren går jeg bortover til foten av Eggen og må sleppe meg ned 200 høydemeter. Terrenget er uvanlig lett å gå og jeg kjenner jeg koser meg. Avstanden som ser drøy ut på kartet føles ikke slik i virkeligheten og plutselig er jeg ved foten av fjellet. Nå venter det ca. 300 høydemeter opp til toppen. På ryggen er det masse løse steiner og jeg blir fristet til å gå opp mot noen svaberg. Svabergene er våte, eller var våte, og nattens temperatur har nå gjort dem isbelagte og glatte. Jeg må bevege meg ekstremt forsiktig og angrer litt på veivalget, men finner allikevel en god rute opp.

Etter svabergene flater terrenget ut og jeg får plutselig øye på toppvarden til Egge Nordtoppen (2041 moh). Jeg kjenner meg skrubbsulten, magen rumler, men går bort til Sørtoppen (2045 moh) før jeg setter meg ned og spiser matpakka. Jeg finner en "sofa" og bretter ut liggeunderlaget. Lykke legger hodet sitt i fanget mitt og sovner. Vi blir liggende her i nesten to timer før vi går videre. Vi har ingen hast og kan nyte været og turen til det fulle.

Vi går ned nesten samme vei ned som opp, men unngår svabergene. Går videre bort til brevannet 1707 moh og retning Kvassryggen (2071 moh). Hvor denne toppen har fått navnet sitt fra kan jeg ikke forstå. Verken toppen eller ryggen er langt ifra kvass, og vedkommende som navnga toppen kan umulig ha besteget den. Det tar ca. 1,5 time å gå fra Egge Sørtoppen og til toppvarden på Kvassryggen. Jeg har fjellet for meg selv og nyter sommervarmen nesten i én time før jeg returnerer tilbake til teltet.

Les mer om turen på www.turdagboken.com og se flere bilder.