Smisetnebba - prominent utsiktstopp på Nord-Møre (27.08.2017)  6

Written by Stigun GSM

Start point Smiset parkering (121m)
Endpoint Samme (132m)
Ascents Smisetnebba (1,176m) 27.08.2017
Visits of other PBEs Smiset p-plass (115m) 27.08.2017
Smisetnebba - merka sti fra øst (120m) 27.08.2017
Overnatting på Sunndalsøra etter nydelig tur til Kleneggen dagen i forveien. Plan om ny 1000pf-topp i dag; Smisetnebba. Stusset litt da jeg nærmet meg det jeg mente var avkjørselen mot Smiset, ikke noe skilt. Idet jeg stod og studerte kartet ved det jeg trodde var avkjørselen ved RV70 kjørte en annen bil inn samme veiog jeg fulgte denne. Det viste seg at det var en nordmøring som hadde samme ærend som meg; forøvrig eneste person jeg møtte på hele turen. Ikke veldig tydelig sti oppover, men OK merket. Ikke veldig bratt opp til ca 700 moh, herover en god del brattere oppover østryggen, som hadde en stupkant på høyre side(nord). Nydelig vær, men litt disig i det fjerne.
1175 m.o.h

Flott utsikt til en for meg ukjent fjellheim, på vei ned traff jeg igjen nordmøringen som hadde parkert samtidig med meg, ca 100 meter under toppen. Vi fikk nå en lengre og hyggeligere prat enn den korte ordvekslingen nede ved startpunktet, bl.a. med opplysende informasjon om både nærme og fjerne mål rundt oss.

Utsikt mot nord. Tustna i det fjerne
Mot Innerdalen; Innerdalstårnet i disen ca midt i bildet.
Panorama sørøst => sørvest

Niste på en knaus på ca 600moh i fortsatt varm sensommersol. Etter magefyll videre nedover bl.a et myrete område, hvor en frosk hoppet mellom føttene mine. Hadde knapt tenkt tanken om et visst krypdyr ett nivå over frosken i næringskjeden, før jeg holdt på å tråkke på en hoggorm på stien foran meg. Skvatt til som jeg pleier når jeg treffer på Norges eneste giftslange, men heldigvis var dette et av de mer veloppdragne eksemplarene som uten videre fakter krøp ut i vegetasjonen ved siden av stien. I kortbukse og med lave fjellsko, var jeg ikke sen om å få på meg langbuksen; stien var atskillig mer uoversiktlig lenger nede og eventuelle artsfrender vanskeligere å oppdage. Jeg har vært bitt av hoggorm en gang tidligere, faktisk ikke langt unna(ved Gjevilvatnet i Trollheimen 20 år tidligere) og hadde på slett ingen måte til hensikt å finne ut "på den harde måten" om jeg hadde utviklet hyperallergi overfor hoggormgift! Med høy "alertness" kom jeg meg imidlertid greit ned til bilen uten flere "scary encounters" og kunne kikke tilbake på helgens andre 1000 pf topp, før start på den lange veien tilbake til hytta i Valdres.