Uranostind(sørryggen)-Sagi traversen + 2-2k til (27.08.2017)  6

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Koldedal p-lomme (1,200m)
Endpoint Koldedal p-lomme (1,200m)
Characteristic Alpine climbing
Langeskavltinden (2,014m) 27.08.2017 15:42
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 27.08.2017 18:00

Uranostind-Sagi traversen + 2k til

Hadde hatt en plan i tankene lenge,om å ta sørryggen på Uranostind og Sagitraversen denne høsten,som en 2 dagers tur.
Men da meldingen tikket inn på telefonen på firmatur til Svartstadhytta med jobben onsdag kveld fra Anders,om vi skulle prøve oss på en lang tur over alle toppene på begge traversene på søndag,tenkte jeg meg ikke lenge om,før jeg hadde takket ja.
Noen høydemeter kom det til å bli,ikke tvil om det.

Tok oppover mot Valdres lørdag ettermiddag,og leide meg en liten hytte på Fagernes camping.
Tidlig opp søndag morgen og kjørte videre til Tyinholmen,hvor jeg møtte Joakim kl 06.00.

Sør-ryggen på Uranostinden

Kjørte inn Koldedalen og parkerte langs veien,litt fordeling av sikringsutstyr,så var eventyret i gang.
Vi satte kurs mot den ganske tydelig Uranostinden i horistonten til høyre for Falketind.
Hadde vært på Uranostind en gang tidligere,men da i taulag over breen på normalruta.
Lettgått innover til foten av Uranostinden S2.
Så begynte vi å klyve oss opp på ryggen på S2,og videre mot S1,hvor vi her fikk et ganske så imponerende syn av turens høydepunkt,sørryggen.
Nede på bandet,så eggen nesten uoverkommelig ut,men etter å ha fått på oss sele,fant vi ruta lett oppover,litt på venstre side av eggen.
Klatringen skulle ligge på en 3+/4,men syns ikke den var teknisk vanskelig.
Morsom klatring oppover,og plutselig dukket hovedryggen og vi nærmet oss toppvarden.
Måtte si at turen opp sørryggen på Uranostinden,var en av de fineste ryggtraversene jeg har gjort hittil.

Det ble en liten pause på toppen,før vi fortsatte ned på bandet mellom Uranostinden og Slingsbytinden.

Vi tok over bre-bandet mellom Skogadalsbreen og Uranosbreen,krysset Uraknatten,og tok oss ned på Mjølkedalsbreen.

Sagi traversen

Vi tok oss opp ryggen mot Søre Sagi,gikk på snø så langt det gikk,så videre i ganske løs ur.
Øverst var fjellet fast og fint,klyve punktet var greit nok,så toppen ble nådd uten de store problemene.

Så var vi klar for traversen videre mot Sagi N2.
Ryggen viste seg,og det var et imponerende og mektig syn mot Nørdre Sagi.
Ryggen så heftig ut,som en taggete topp,ganske så smal.

Klatre ruta opp var ganske så eksponert,men ikke vanskelig.
Men her var det mye løst,og vanskelig å finne gode sikringensplasser,der vi klatret på løpende sikring.
Etterhvert kom vi oss over eggen,så ruslet vi videre mot toppen av Nørdre og deretter ned til N2.

En liten pause,før vi vendte nesa tilbake mot Søre igjen.
Vi klatret ned eggen,ettersom vi syntes at blokka på rappellfestet så litt utrygt ut,ettersom det ellers var mye løst på ruta.
Sagi imponerte.

Mjølkedalspiggen

Vi kom oss ned fra Sagi,og fortsatte mot Mjølkedalspiggen,rundet punktet vest for Mjølkedalspiggen på venstre side,og gikk direkte på eggen.
Ur opp til fast fjell under toppen,hvor vi klatret ca 5 meter (grad 3/4),før vi stod på toppen.

Langeskaveltinden

Returen gikk ned ryggen til punkt 1910,og opp breen.
Deretter tok vi oss ned på Mjølkedalsbreen,og fortsatte mot Langeskaveltinden.
Lett klyving opp til toppen.

God pause før vi tok oss ned på Uranosbreen og gikk tilbake til bilen i Koldedalen.