Breivasstinden - Brønnøy, 247/404 (27.08.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Breivasstinden (1,224m) 27.08.2017
Visits of other PBEs Leiråa parkeringslomme (25m) 27.08.2017

Måtte få med meg en kommunetopp på vei til Mo i Rana og valget falt på Breivasstinden i Brønnøy. Hadde overnattet på campingplassen i Tosbotn og fikk tips fra han som drev campingplassen om hvor jeg kunne parkere. Kjørte derfor til Leiråa parkeringslomme som egentlig er en bussholdeplass der jeg parkerte i enden av holdeplassen godt ut i siden. Det er nemlig ikke lov til å parkere der hvor skogsbilveien opp mot Breivasstinden starter. Fulgte skogsbilveien som går på høyre side av elva oppover til det kom ett veiskille litt opp i lia, hold da til høyre og fulgte denne veien innover til endes. Der veien stoppet gikk det sti videre innover samt fihjulingspor selv om det var satt opp skilt om at kjøring var forbudt. Stien var tydelig i starten, men fortsatte videre i det som virket som ikke helt riktig retning ved Arnflogen der det er en trekant i sporet, for da forlot jeg stien og fulgte ryggen oppover og bort til Bjørnstokkelva. Antydning til sti noen plasser her. Langs elva var det sti som jeg fulgte til jeg kom mellom de to Bjørnstokkvannene. Her krysset jeg elva, lett å komme over. Gikk så oppover lia og kom til Kaffevatnet og fortsatte så videre oppover ryggen. Tidvis tråkk å følge, og ca da jeg kom til der jeg så vann 821 så dukket det opp noen rødmerker. Fulgte disse så godt det lot seg gjøre men mistet de igjen etter en stund. Det var rotete terreng, mye opp og ned, kløfter på tvers av der jeg skulle gå, men kom meg opp til slutt. Stor varde på toppen og super utsikt. Brukte over fire og en halv time til toppen. Stort sett samme vei tilbake, og totalt over åtte timer på tur.