Skåldalsnipa, Skåldalsfjellet og Herlandsfjellet (27.08.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Espeland fangeleir (164m)
Ascents Skåldalsnipa (603m) 27.08.2017 11:08
Skåldalsfjellet (719m) 27.08.2017 11:59
Herlandsfjellet (695m) 27.08.2017 13:03
Start date 27.08.2017 10:11
End date 27.08.2017 14:28

Turen starter på grusvei. Etter en liten stigning og i en sving starter stien. Det er ingen skilting, men den er så tydelig at den ikke overses.
Grei stigning opp til Skåldalsnipa; stien er tydelig, og noen tremmer er lagt ut i våte partier. Varde og boks med bok på toppen. Jeg lurte litt på hvorfor det var løypestreng opp, vindfløy på varden og en plattform på vestsiden, men jeg kom på det da jeg så en paraglider sveve avgårde senere på dagen.
Fra Skåldalsnipa er det ingen tydelig sti til Skåldalsfjellet. Stien man ser til å begynne med, går ned igjen til Espeland. Men det er terreng som man kan gå hvor man vil i, og mange dyretråkk man kan følge stedvis hvis man ønsker det. Det er et større myrparti før man begynner på siste stigningen opp mot toppen, men jeg hadde ingen problemer med å krysse det. Så vått var det ikke selv med den nedbørsrike sommeren vi har hatt i år.
Videre fra Skåldalsfjellet er det mer tilløp til stier, og i et gratiskart jeg har lastet ned på GPSen er det tegnet inn en sti. Men jeg så ikke mye til den selv om jeg, når jeg studerte sporet i ettertid, så at jeg hadde krysset den flere ganger. Men igjen: her og kan man gå slik man vil. Så jeg gikk i retning av sadelen i Minneskardet og sikksakket i de bratteste skråningene oppover mot Herlandsfjellet.
Stusset litt på hva som er det egentlig høyeste punktet på Herlandsfjellet. Men det er lagt noe sten på sten som en markering, og da det stemmer med GPS-posisjonen, så får vi ta det som fasiten. Derfra går det sti langs kammen ned til Osevann.
Fra Osevann er det trasking på asfalt de første par kilometrene før man kommer ned til der man kommer inn på grusveien tilbake til utgangspunktet.

Du jobber deg målbevisst

Written by Stigun 27.08.2017 20:48

oppover Bergen pf100-listen ser jeg, og slett ingen "lettvinte" løsninger heller. Bra jobbet!

Sv: Du jobber deg målbevisst

Written by helgeF 27.08.2017 22:22

Takk for det. Nå er de 11 høyeste på listen tatt. Får gjemme de lave til sure høstdager.

Men du ligger jo ikke på latsiden du heller. Og har nærkontakt med de krypdyrene du liker så godt, ser jeg ;)