Snaukollen (27.08.2017)

Snaukollen (661m) 27.08.2017 10:47
Visits of other PBEs Snaukollveien bomvei (200m) 27.08.2017 09:45
Utsikt over Finnemarka fra Snaukollen

Ny greie, å finne den høyeste motbakken i Finnemarka. Kriteriene får være at stigningen er mer eller mindre konstant hele veien; altså unngå flate eller hellende partier av noe varighet. Det sier seg jo selv at en slik bakke må ende oppe på en av de høyere toppene i mark. Dog e det ikke nødvendigvis slik at det må være den høyeste toppen. Høyden over havet på startstedet vil naturligvis ha stor innvirkning.
Den første bakken jeg ville teste var vestsiden av Snaukollen. Det går blåmerka sti opp denne åssiden fra Knivedalen.
Jeg startet ikke helt i bånn av Knivedalen, men kjørte inn Snaukollveien og satte fra meg bilen ved bommen der. Derfra var det bare å krumme nakken og begi seg i vei oppover. Det er tydelig at det har vært litt aktivitet oppe i lia, for veien opp virker nylagt og er dimensjonert for relativt store maskiner.
Jeg fulgte denne veien helt til punktet hvor den blåmerkede stien krysset. Derfra så ble det å følge stien helt til topps. Det er en god sti hele veien. Et par steder krysser den skogsbilveien, som slynger seg opp lia.
40 minutter etter jeg startet befant jeg meg på toppen av Snaukollen (661 moh.) GPS’en viste 512 meters stigning. Det er nok ikke den høyste stigningen i marka, men den befinner seg langt oppe på lista. Den kan også gjøres enda noen meter høyere ved å flytte startstedet til Knivedalen.
Ned igjen fulgte jeg samme trasé som opp.