Fin tur fra Stordalen (26.08.2017)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Punkt på Årsdalsryggen (1,068m) 26.08.2017

Etter å ha vært på Høyangers topp dura vi over fjorden med ferga fra Lavik og endte etterhvert opp på fra E39 på en typisk smal Modalen/Stølsheimen vei inn til Stordalen fjellstove. Her overnattet vi på fjellstova og sto passe sent opp for en ny tur.

Klokka ble vel 10.30 før vi klarte å somle oss avgårde på fin DNT-sti i retning Vardadalsbu.

Etter 6,5 km (ca 2 timer) kom vi til en hytte jeg vil anbefale for kommunetoppfolket - ubetjente Fjellvassbu. Her kan et par mann kose seg før de går de 4,5 km videre til Årsdalsryggen.

Vi valgte å følge stien mot Vardadalsbu helt til vi kom til vatnet på 929m. Derfra var det lett å komme opp på ryggen og så bare følge den til de to vardene på ryggen som indikerer Masfjordens topp - litt før topppunktet (som er i Høyanger).

Vi nøt matpakka med god utsikt og gikk samme vei tilbake. Vi var vel ute i ca 8 timer i dag også. Ca 21 km å spasere totalt.