Alternativ triatlon til Høyangers høyeste (25.08.2017)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 25.08.2017

Har grubla litt på hvordan man skal angripe denne toppen en stund. Når jeg så høytrykket endelig komme inn på vestlandet og samtidig skulle på kundetur til Sogn, så begynte jeg å lete opp hvem som styrte den berømte trallebanen.

Det var ikke lett å finne på nettet, men etter noen telefoner så fant jeg fram til en fyr i Statkraft. Han ringte meg opp igjen og fortalte at trallebanen skulle gå opp i morgen tidlig kl 0730 (fredag). Så da var det bare å dure fra Oslo med Øyvind og komme oss helt til Høyanger.

På morgenen kl. 0730 sto vi der optimistisk med 2 sykler som vi klarte å dra med i tralla (ikke akkurat laget for sykler...) Tralla gikk den med 3 fra Statkraft og en som skulle på tur med bikkja.

Vel oppe klarte vi stort sett å sykle hele veien noen hundre meter forbi Balestrandstølen - midt på Stølsvatnet (ca 11,5 km å sykle).

Parkerte sykla rett ved brua der elva kom ned og fulgte dalen fint et stykke oppover - gikk faktisk en svak sti der delvis. Så sikta vi oss inn på skaret mellom Norddalsnovi og høyde 1368. Gikk lett opp her - og derfra var det bare å følge høyden helt inn til Østre Langedalsfjellet og varden(e) til Høyangers topp noen få hundre meter bortenfor.

Koste oss med matpakka på den vindstille toppen for dagen og tok samme ruten ned. Vi var litt spente på om vi kom oss ned med tralla ettersom arbeidsfolket hadde reist ned til tacoen for lengst. Men som det sto nede ved trallestart kom det en "turisttralle" kl 17 på fredager med hyttefolket. Klorte oss ombord med sykla og så forskrekket ned den bratte banen fra 1936!

Viser seg at det er muligheter for at Statkraft bygger tunnel hele veien opp - men tralla skal uansett beholdes og gjorde turen til noe man husker. Vi brukte ca 8 timer på turen.

God research!

Written by knutsverre 27.08.2017 08:53

Jeg forsøkte også å finne ut om det var mulig å ta banen, men ga opp etter endel forsøk. For oss ble det da den tunge ruten opp fra Esebotn, men det ble en spennende og artig turopplevelsen det også. Er du ferdig med alle S+F K-toppene nå?

Sv: God research!

Written by bigmob 13.05.2018 09:45

Så ikke kommentaren din før nå! Jeg så dere hadde en kremtur opp på den ja, men morsom med trallebane og sykkel også.

Har heldigvis 4 topper igjen i Sogn. Har jo egenltig ikke lyst til å bli ferdig med det fine turfylket! Sikter på Grovabreen på ski neste helg ihvertfall - så ser vi om det blir en til i samme slengen.