Jordesmyrnatten fra Dypilen (25.08.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Jordesmyrnatten (1,135m) 25.08.2017
Nord for Jordesmyrnatten (1,093m) 25.08.2017
Vardefjell (1,123m) 25.08.2017
Vardefjell Nordvest (1,114m) 25.08.2017

Tiden var inne for den siste av toppene i Nes over 100 pf. Hadde sykkelen i bilen og kjørte oppover mot Liemarka og Dypilen etter jobb. Sykkelen var meget kjekk å ha de første fire km inn til Fjølaset hvor veien tok slutt.

Turen startet og sluttet med 4 km grusvei fra Dypilen til Fjølaset

Hadde studert kartet litt på forhånd og bestemt meg for ruten jeg trodde ville være det beste alternativet. Spurte om stitips fra noen hyggelige damer på ei hytte på Fjølaset, men de hadde ikke engang hørt om Jordesmyrnatten, så det var begrenset hvor mye de kunne bidra med. Da fikk jeg følge min opprinnelige battle plan, som var å følge stien østover opp til tjernet under Grisetjernnatten og følge høyfjellsterrenget derfra.

Dagens mål i sikte

Stien var fin det første stykket fra Fjølaset, men etter noen km blei den veldig utydelig, og jeg mista stien ved et par anledninger. Som planlagt forlot jeg stien ved tjernet og la i vei. Terrenget var mer kupert enn jeg hadde forutsett, og jeg endte med å legge turen oppom flere små toppunkt på vei mot Jordesmyrnatten. Vel og merke av egen fri vilje. Jeg kunne valgt en slakere rute.

Etter en stund kom jeg til en varde som signaliserte høyeste punktet på stien mellom Siggeset og Bergsbødalen. Denne stien var betydelig bedre enn den jeg hadde startet på, og jeg bestemte meg for å følge denne på hjemveien.

Så bar det over ennå et par høyder før jeg til slutt kunne slenge meg ned i den varme lyngen på toppen av Jordesmyrnatten, og med det være ferdig med prosjekt Nes 100 pf. I mangel på kjekspakken jeg hadde glemt igjen i bilen feiret jeg det hele med en snus. Det jeg ikke visste var at kjekspakken faktisk lå i sekken. Idiot! Uansett, snusen smakte godt og utsikten var ikke til å klage på, så blei sittende en god stund og nyte tilværelsen.

Utsikt mot Norefjell
Utsikt mot Hemsedalsfjella
Kolsrudbødalen og Vassfaret i det fjerne

Prøvde å finne et mer fornuftig veivalg på vei tilbake, og tok sikte på den gode stien jeg hadde krysset. Dette førte jeg inn i krattskogen, som ikke var så mye bedre enn de bratte stigningene som var alternativet. Skogen var tett og bratt, en kjip kombinasjon. Gleden var stor når jeg endelig nådde stien. Lå altså returen om Bergsbødalen, og derfra opp til Fjølaset. Dette var betydelig greiere enn turen inn. Herlig vær, flott natur og en overraskende fin topp med tanke på at mange innfødte Nesninger knapt har hørt om den.