Nesdalen, Indre Nordfjord på sitt argeste ! (25.08.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Kjenndalsstova (55m)
Endpoint Kjenndalsstova (55m)
Ascents Nonsnibba SV2 (1,790m) 25.08.2017 13:40
Nonsnibba (1,803m) 25.08.2017 15:08

Denne turen har stått på ønskelista lenge, og endelig klaffet det for en fellestur for meg og Gustav, eldste av Orheimbrødrene :-)

Gustav hadde ordnet med båtskyss siden han har en jaktkompis som er grunneier i Nesdalen som ønsket å være med på turen. Flott sti oppover fra Nesdalen opp mot Ruteflotsætra. Et stykke oppi stigningen på sørsida av Utigardselva tok vi avskjed med jaktkompisen som ville roe ned tempoet og heller snu ned igjen om det ble for drygt. Vi gikk fremdeles i skodda, men kom heldigvis over denne på ca 1200 m. Det lettet en hel del på humøret og det var kjekt å få litt sikt i den bratte oppstigningen der vi måtte krysse endel bratte flanker for å omgå noen harde og isete snøfelt. Deilig var det å endelig komme opp i skaret mellom de to toppene og kunne nyte sola :-) Vi gikk først mot 1782 toppen sørvest for Nonsnibba. Her var en flott og lettgått bratt rygg. Herlig utsikt fra toppen som har en bratt vestlig side ned mot Nesdalen/Ruteflotdalen!

Vi fulgte samme vei tilbake i skaret igjen og derfra ventet lett klyving oppover ryggen mot Nonsnibba. Det var utrolig deilig å slippe skodda og sikten var formiddabel i alle retninger. Gustav var pittelitt skuffet over at han ikke fikk se Gjegnen fra toppen, men jeg tror han var godt fornøyd med utsikten vi fikk som betaling for strevet tross alt :-) Dette var min etterlengtede og nest siste topp i Stryn med pf 100, hvilken glede :-)

Vi tok det ganske rolig nedover igjen, da underlaget til tider bar preg av glatt kvitmose som gav etter under skoene både titt og ofte. Guffent med store steiner som bare glir av gårde !
Vi gikk litt nærmere elva på siste delen og omgikk derfor endel av den tette skogen vi hadde kjempet oss gjennom på vei oppover. Gustav hadde løpende kommunikasjon med jaktkompisen/båtføreren, som allerede satt klar i båten da vi ankom Nesdalen igjen. Han hadde snudd på ca 1230 moh da han anså at det ville tatt for lang tid i forhold til returen hvis han skulle nå toppen. Jeg er veldig takknemlig for at han ventet på oss slik at vi slapp å labbe ut mot Kjenndalen ignen. Nå var det bare å cruise den korte vannveien tilbake til Kjenndalsstova og bilene.

Fra Kjenndalen er det god utsikt mot oppgangen mot Bødalsfjellet som blir min siste 100 pf topp i Stryn, mitt hjerte gleder seg !!! Denne turen var bare helt fantastisk, og spesielt gromt er det at området er lite besøkt og utfor allfarvei :-) Den fortjener absolutt en 6´er!

Båtskyss fra Kjenndalsstova
på vei opp sørsida av det tydelige rasgjelet ved Utigardselva
på vei opp sørsida av det tydelige rasgjelet ved Utigardselva, noe vegetert til tider
Østover mot Jostedalsbreen
På vei oppover den flotte ryggen mot 1782
På vei oppover den flotte ryggen mot 1782. Bratt og dramatisk ned mot Nesdalen
På vei oppover den flotte ryggen mot 1782.
På vei oppover den flotte ryggen mot 1782. Her utsikt bakover mot Nonsnibba 1803
Sørvest for Nonsnibba 1782. Den tredje siste 100 pf toppen min i Stryn! Ser mot Nonsnibba. Lodalskåpa stikker så vidt oppom en skoddedott
Lodalskåpa og Brenibba
Upåklagelig utsikt mot Lodalen og ryggen mot Nonsnibba
Mot Nonsnibba
På vei mot Nonsnibba. Ser tilbake på ruta fra 1782 toppen
Brekulen 1785, nordvest for Nonsnibba
Da nærmer vi oss endelig Nonsnibba 1803
Nonsnibba 1803 !!!
Nonsnibba 1803 mot Kjenndalskruna 1830
Her ser vi mot den siste 100 pf toppen som jeg mangler i Stryn - Bødalsfjellet 1495
Den nestsiste i stryn, Nonsnibba 1803 :-)
Da gjenstår kun returen ;-)
Vakker liten sak i storslåtte omgivelser !
Heldigvis har vi god sikt på returen
Kjærkommen vannpåfylling da vi gikk oss tom ganske tidlig på turen opp!
Da var vi nesten nede i dalen igjen og tilbake på stien
Ruta ned mot Nesdalen
Vakre fraflytta Nesdalen. En bygd som fikk oppleve to store katastrofer
Mot Nesdalsnibba
Vår tålmodige båtfører
Kjenndalsstova og Kjenndalen bakom
Oppgangen mot Bødalsfjellet 1495, jeg gleder meg !!!

KONGE!

Written by Fjellsamleren 26.08.2017 16:01

Fy flate så nydelig!

Sv: KONGE!

Written by ligroenb 26.08.2017 18:38

Her er også et eldorado av topper som du skjønner :-)

Missing title

Written by TopGun 25.08.2017 23:23

Kjempefine bilder, fra en flott tur :)

Sv:

Written by ligroenb 25.08.2017 23:36

tusen takk for det. det er et fantastisk område!!! Ser du også har blitt fjelldronning, gratulerer :-)

Godt

Written by Bastolen 25.08.2017 20:56

å se at andre også har fått utnyttet et aldeles nydelig tur vær:-D

Sv: Godt

Written by ligroenb 25.08.2017 23:36

du har fått deg en flott runde du også, godt jobba ;-)