Hovdklumpen (Siste topp i Inderøy Kommune) (24.08.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Trongsundvegen (21m)
Ascents Hovdklumpen (115m) 24.08.2017

Etter bestigningen av Skavlsåsen i Mosvik kjørte jeg videre forbi Meltingen og inn til Hovd og Trongsundet. Denne klumpen er ikke besteget før, men det ligger ut et bilde på Peakbook av toppen. Jeg kjørte fra Hovd og utover Trongsundvegen. Jeg parkerte langs veien med Krabbvågen nedenfor meg. Jeg valgte feil rute opp mot toppen. Det var ur, storstein og nedfallskog og stup. Men på tur ned fant jeg en brukbar rute. Denne ruta gikk langs et sauegjerde helt ned til parkeringa. På toppen var det en trig.punktbolt. og skogvokst. Men noen få meter fra toppen var det fin utsikt mot Vesterhovdvågen. Det var ingen tegn til at dette er en topp som har besøk av turgåere. Dette var min siste topp i Inderøy kommune. (12/12) Men den siste toppen er ikke den beste toppen i Inderøy, tvert i mot. Dette var min korteste tur noensinne. Kun 982 meter.

Parkering ved Trongsundvegen
Steinur mot toppen av Hovdklumpen
Krevende passasje
Trigpunktbolten på Hovdklumpen
Utsikt mot Vesterhovdvågen
Fin rute å gå langs dette sauegjerdet