Falketind føringstur (24.08.2017)

Midtre Stølsnostinden (2,001m) 24.08.2017 15:57
Stølsnostinden (2,074m) 24.08.2017 16:58
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 24.08.2017 11:09
Fast fotospot for tredje dag på rad, men fint da. Is og Falketind.
Ut av breen.
Midtveis oppe pionerruta.
Gjengen på Falketind.

Å skulle opp å gå en og samme tur for tredje dag på rad var en ny og uvant situasjon for meg, men med drømmevær og fire spreke damer som deltakere gikk det veldig greit å motivere seg for nok en kjøretur opp gjennom Vestre Slidre og Vang.
Jeg møtte Ingerid og følget hennes ved Tyinholmen før vi kjørte innover. På bilturen innover bestod underholdningen å se på den lavthengende Skodaen som stadig vekk hektet nedi større løse stein. Det gjorde litt vondt for bilen hver gang en stein spratt opp etter å ha blitt "dasket" av eksospotta.
Nok om det, etter litt omkledning og forberedelser var vi klare for avmarsj litt over 11. Sein start, men det var på grunn av at de fire, Ingerid, Kjersti, Ane og Gunn-Elin først kom av gårde samme morgen.

Ruta gikk nå litt på autopilot. Samme vei til brekanten, samme vei over breen, samme avstikker oppom isformasjonene for en fotoshoot, samme spor opp til innsteget og samme rute opp fjellsiden. Ja stort sett også de samme sprekkene som kamkilene ble dyttet inn i, der vi beveget oss oppover med løpende mellomforankringer.

Det var en sprek venninnegjeng, så det gikk i grunnen ganske jevnt fort oppover, selv om de alle var ivrige på fotografering og det ble mange stopp til dette. Alle fire var for øvrig leger, så jeg antok jeg var i trygge hender, men min noe slunkne førstehjelpspose lot jeg klokelig være å briefe med. Egentlig burde jeg vel spilt hjertesvikt for å sjekke at kunnskapen virkelig var der, men så langt tenkte jeg ikke der.

Vi hadde i alle fall en kjempefin tur opp til Falketind, og jeg foreslo tidlig at med en slik fjellvant gjeng var det mer variert og nesten like kjapt å gå over Stølsnostindane med retur ned breen mot nord. Når jeg lokket med en nær uslåelig utsikt mot Hurrungane, som flere av jentene hadde besøkt mye, var det ikke nei å få.

Som sagt, så gjort. Vi passerte de mindre Stølsnostindane, greit ned det lett utsatte svaet hvor Gunn-Elin, det angivelig "svake kortet" i gruppa tuslet ned alene uten særlige tegn på den selverklærte høydeskrekken, mens de andre avholdt fotoshoot på en luftig steinformasjon.

Fotopause mot Stølsnostinden.
Ingen som klaget på utsikten fra Stølsnostinden.

Alle vår strålende fornøyd med Stølsnostinden hvorpå vi bandt oss inn i tauet for brepassasjen. Her la vi inn et par runder med breleken. Men flere av jentene var så stødige og hadde så sterkt konkurranseinstinkt at det stort sett bare var jeg og Gunn-Elin som gikk overende nedover snøhenget.

Deretter fulgte litt seige returen opp steindalen, rundt breen og ned til Koldedalen før vi kunne konkludere en flott tur. Takk for turen!

Dagen etter skulle jentene gå Uranostraversen, mens jeg var ferdig med føringsuka mi og kunne reise hjem og pakke for Gjendealpene.