Ø. Langedalsfjellet, Høyanger. Siste kommunetopp i S+F (21.08.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Esebotn (3m)
Endpoint Samme (3m)
Ascents Vest for Langedalsbreen (1,429m) 21.08.2017 15:55
Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 21.08.2017 16:44
Østre Langedalsfjellet (1,456m) 21.08.2017 16:50
Visits of other PBEs Esebotn Parkeringsplass (3m) 21.08.2017 09:42

Krevende tur til Langedalsfjellet i Høyanger/Balestrand

Kommunetoppen i Høyanger var den eneste jeg manglet på listen over Kommunetopper i Sogn og Fjordane, og nå bød det seg en mulighet. Jeg visste på forhånd at dette ville bli en ganske lang tur med mange høydemetre å forsere, og hadde undersøkt litt om forskjellige adkomster. Trallebanen fra Høyanger var visstnok ikke tilgjengelig for vanlige folk, og det er langt å gå på anleggsveien der oppe. Sykkel er ikke lett å få med seg og bil er kun tilgjengelig for de mest ihuga av oss! Olepetter (Ole-Petter Andersen) sin vinterrute var et alternativ, men etter å ha forhørt meg med agnar (Agnar Åsnes), valgte jeg å satse på samme adkomst som han fra Esebotn og inn langs Yglelvi. Forhørte meg også med om rutevalg og turfølge, og var veldig takknemlig for at han ville være med! Værmeldingen hadde variert sterkt i løpet av helgen, men var avbsolutt akseptable for denne dagen. Kjørte fra Hyllestad kl 07 til Sande og over Gaularfjellet der det ble et kort stopp på Utsikten Gaularfjellet. Møtte Joar på Esebotn Parkeringsplass der vi gjorde oss klar til tur.

Parkering og turstart i Esebotn. Foto Joar.
Turen til Keipen er den mest vanlig herfra

Været var som meldt - overskyet, men tåken lå tett oppe i dalen. Vi fulgte den meget godt tilrettelagte turstien opp i Yglebotn og videre oppover til et stidele (GPS 363682 6791575 340 moh) der den gode stien mot Keipen tar av oppover mot høyre.

Sherpaer er i gang med å utbedre stien til Keipen!
Vi fortsatte innover langs Yglelvi langs gammel sti

Det går en gammel sti innover i på nordsiden av Yglelvi. I tidligere tider er det lagt ned et storarbeid med å tilrettelegge denne stien for buføring, antagelig til stølsområdene ved Gulleplet under Keipen. Det er ryddet vei gjennom steinurer, laget trapper og oppmuringer og vardet gjennom steinuren innerst i botnen. Men stien synes å være svært lite i bruk nå. Den er mange steder tilgrodd av høyvokst blom (bregne), som stedvis til dels skjuler hvor stien egentlig går.

Litt av bregneskogen langs Yglelvi! Foto: Joar
Vi nærmer oss bunnen av dalen, men må først krysse elven som var relativt stor
Denne fossen kommer ned fra nordsiden av dalen

Etappen opp til botnen ble en våt, sleip og slitsom affære som vi brukte nesten 3 timer på. Innerste del av botnen var dekket av snø og is. Tåken lå tett. Vi tok oss en rast og matpause og ventet på at tåken skulle lette.

Innerst i botnen øst for Skardavatnet. Tåken letter. Vurderte å gå opp dette skaret ....
Bratt skråning mot nord mot 952-vatnet. Gikk opp her istedenfor

Heldigvis lettet tåken etterhvert, og sikten ble god. Vi vurderte å fortsette rett frem gjennom det bratte skaret der det lå en snøfonn, men hadde ikke full oversikt over forholdene nede fra dalbunnen. Valgte derfor å følge ruten til agnar (Agnar Åsnes) opp den bratte, men absolutt gangbare skråningen mot nord, selv om dette er en omvei. Overraskende nok traff vi på en slags sti som enkelte steder var fint tilrettelagt for buføring også opp dette skaret! Men stien var for det meste ødelagt av ras og tilgrodd med høy vegetasjon, så det tok sin tid å komme seg opp her også. Endelig oppe på høyden sør for 952-vatnet så vi at stien fortsatte både mot Gulleplet i NØ og på sørsiden av den lille kollen mellom Skardavatnet og 952-vatnet der vi skulle.

Bratt ned mot dalbotn øst for Skardavatnet!
Sti/buføringsveg fortsetter vestover på sørsiden av en høyde
Stien vi gikk vestover. Vindreken-topper til venstre
Ser tilbake mot dalen og Yglelvi. Vindreken-toppen til høyre

Endelig opp på høyden (1060) NØ for Skardavatnet ble terrenget mye lettere. Vi hadde fått råd av agnar (Agnar Åsnes) om å gå mot 1372-toppen og videre mot 1429-toppen Vest for Langedalsbreen, og fulgte stort sett denne ruten. På oppturen ble det et litt kronglete parti opp en snøfonn og et glatt sva der vi heldigvis fant en brukbar oppgang opp til store, snødekte flater fra 1100 moh og videre oppover. Varslete regnbyer kom inn, men det varte heldigvis ikke så lenge før det ga seg og solen tittet frem igjen.

Vil la turen innom 1429-toppen Vest for Langedalsbreen der det er bygget en liten varde på høyeste sted. GPS 359769 6792225, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigerte.

Den bekjedne varden på grensetoppen Vest for Langedalsbreen. Foto: Joar
Nærmer oss siste lille stigning før Langedalsfjellet
Her skimtes varden på Høyangersiden av Langedalsfjellet i bakgrunnen

Fulgte så høyden mot NV og senere VSV mot dagens endelige mål:

Varde ØNØ for Østre Langedalsfjellet - kommunetoppen i Høyanger
Vi gikk rett på en middels stor, gammel varde som sannsynligvis er plassert på det høyeste punktet i Høyanger kommune, ca. 40 m NØ for knekken på grenselinjen mellom Balestrand (i sør) og Høyanger (mot nord). GPS her 358592 6792092. Opprinnelige PB-koordinater lå på et klart lavere sted helt inn til grenselinjen, og er korrigerte.

Joar tok dette bildet av en meget fornøyd knutsverre på Østre Langedalsfjellet i Høyanger - min siste kommunetopp i Sogn og Fjordane!

Østre Langedalsfjellet
Denne toppen og varden ligger ca. 180m VNV for Høyanger-varden, og regnes som hovedtoppen i området. Varden er bygget rundt et gammelt trig-merke. GPS 358421 6792031, igjen litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigerte.

Varden (og meg!) på hovedtoppen Østre Langedalsfjellet i Balestrand. Foto: Joar

Varder og høyder på Langedalsfjellet
Topp-området på Langedalsfjellet er relativt flatt, og flere mindre knauser kan være like høye eller høyere enn der vardene står. På noen av disse høydene er det bygget små varder. Kart med 1 m koter finnes ikke, og høydeforskjellene er ikke store nok til at det vises pålitelig på vanlig GPS. Vi streifet over alle mulige småhøyder, og registrerte koordinatene på GPS.

Høyder og varder på Østre Langedalsfjellet i Balestrand og Høyanger

Balestrand-siden er det to kandidat-topper:
1. Knaus uten varde vel 100 m sør for Ø. Langedalsfjellet. GPS 358435 6791923.
2. Varde laget av 4 steiner ca. 75 m SØ for hovedtoppen. GPS 358498 6791975.
Dette er varden som Otto har lagt inn bilde av på Høyanger-toppen, men denne ligger klart
inne i Balestrand kommune!

Fire-steiner varden som ligger i Balestrand. Hovedtoppen skimtes helt i bakgrunnen

Høyanger-sidener det også to knauser.
1. Liten varde knappe 50 m NNV for Høyanger-varden, klart lavere. GPS 358556 6792118.
2. Markert liten fjellknaus 10-12 m vest for varden. GPS 358572 6792091.
Denne virket like høy som ved den større varden. Bygget en ny, liten varde her!

Vår nye, lille varde like vest for den større, varden på Høyanger-siden

Tilføyelse 28.10.2020 etter kontakt med agnar (Agnar Åsnes) som mener kommunegrensen bør gå gjennom trig-punktet, og har vært i kontakt med Kartverket om saken.
På Høydedata.no får jeg høyde 1454.7 på trig-punktet. På Høyanger-siden av kommunegrense blir høyden 1446, altså 9 m lavere. Grovt kart uten 1 m koter for området. Gjennomgang av egne GPS høydemålingene viser ingen sikker høydeforskjell mellom punktene på Høyanger-siden og trig-punktet, begge steder kommer ut med høyder omkring 1458m.

Været var ganske fint her oppe på toppen, så vi ga oss god tid selv om det var begynt å bli sent på ettermidddagen. På tilbaketuren fulgte vi stort sett samme rute som vi gikk opp, med to unntak. Fra 1429-toppen ble vi gående å prate slik at vi kom litt ut av kurs (østover) før vi tok oss tilbake på sporet. Ned mot Skardavatnet valgte vi bevisst å følge ryggen mot SØ. Dette førte oss ned på en fin snøflate som vi fulgte rundt et lite vann og opp igjen til stien. Denne traséen anbefales.

På vei nedover mot flaten ved NØ-enden av Skardavatnet 997
Like bratt ned mot dalbunnen, men det gikk da fortere ned enn opp ...
Snøflaten innerst i botnen øst for Skardavatnet
Nede i dalen ved Ygleelvi, men fortsatt noen timer igjen i tungt terreng!
Avslutter med dette bildet med tatt i flott vær ut på kvelden. Vindreken til høyre og 952-vatnet nede til venstre

Returen gikk ellers som forventet i ganske ulendt og tidkrevende terreng, ikke minst pga glatte steiner og våt vegetasjon. Det var begynt å mørkne da vi var fremme ved sti-delet ved Furehaugen, og vi rakk akkurat tilbake til bilene i halvmørke uten behov for hodelykt.

Vi var begge skjønt enige om at dette ikke er en rute vi vil anbefale til Østre Langedalsfjellet pga tungt og krevende terreng. De fleste andre har startet fra Høyanger (med taubanen!) og gått den lange anleggsveien inn til Hardbakkevatnet. Dette innebærer adskillig flere km (ca 35 mot våre 25), men er nok udelt mye lettere enn ruten vi gikk.
Tusen takk til Joar for meget kompetent og alltid like hyggelig turfølge! Veldig glad for at du ble med på denne turen, Joar.
Takk også til agnar (Agnar Åsnes) for nyttige tips om rutevalget!

GPS surret innunder den bratte fjellsiden opp fra botnen av dalen mot 952-vatnet. Sporet er noe redigert her

Gratulerer!

Written by Olepetter 30.08.2017 21:18

Nok en fullført liste, Supermann!

Gratulerer!

Written by LivogKristen 25.08.2017 08:50

Hjemme! Balestrandfjellene er flotte! Har ikke vært der, men gleder meg til å gå dit! Takk for flott beskrivelse! God tur videre!

Sv: Gratulerer!

Written by knutsverre 27.08.2017 20:03

Takk for det! Balestrandsfjellene er virkelig flotte, men som i Nord-Norge får en ingenting gratis siden stistart ofte er ned ved fjorden! Bra dere likte beskrivelsen!

Sv: Gratulerer!

Written by LivogKristen 28.08.2017 07:49

Har gått mye i Balestrandsfjella, men gikk som regel til de samme fjellene. En vanlig runde var: Start hjemmefra og opp til Skåsheim gård, så Kallbakk, Raudmelen, Nonskard, (Munkeggji av og til når jeg hadde tid), Fagravatn, Bruhjellstølen og ned til Bruhjell derfra. Dett er en rute jeg kan anbefale på det sterkeste! Det er fantastisk utsikt og fint terreng å gå i, men bratt da.

Gratulerer

Written by agnar 25.08.2017 08:02

Det har nok vokst meir igjen sidan eg gjekk der for 10 år sidan, men ikkje tvil om at det er ein krevande tur. Eg gjekk i skodde etter at eg kom opp frå botnen øst for Skardvatnet.

Og gløym alle toppane rundet 1456. Som sagt før, det er etter mi meining kommunegrensa som er feil innteikna på kartet. Ikkje tvil om at det er 1456 som er høgste punktet i Høyanger kommune.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 27.08.2017 20:00

Takk for det Agnar! Ruten din var tung, mendet var veldig interessant å gå den gamle buføringsvegen! For et arbeid det er nedlagt her i tidligere tider. Traff en som er ansvarlig for stiene i området dagen etter. Han kunne fortelle at de hadde planer om å ruste opp den gamle stien innover langs Yglelvi. Håper det går i orden.

Gratulerer med fullført

Written by Stigun 24.08.2017 23:18

Sogn og Fjordane kommunetoppliste; "well played" som en kjent fjellpioner engang sa! Er vel ofte slik at siste tur på en "vidløftig" liste er rimelig lang og tung, som også her! Flott og innholdsrik rapport som alltid!

Sv: Gratulerer med fullført

Written by knutsverre 27.08.2017 19:57

Takk for det Stig! Du er ikke langt unna du heller før du er ferdig med K-toppene i vårt nordlige nabofylke! Håper alt gikk etter planen i M&R i helgen!

Gratulerer med Sogn og FJ!

Written by bakken59 24.08.2017 22:21

Flott rapport, men må ha vore ein veldig krevjande tur!

Sv: Gratulerer med Sogn og FJ!

Written by knutsverre 25.08.2017 17:08

Takk for det, Kristin! Kjekt å være ferdig med denne listen. Det har vært mange lange og krevende, men likevel flotte turer!