Høgstefjellet (22.08.2017)

Tellevikafjellet (391m) 22.08.2017 21:07
Høgstefjellet (464m) 22.08.2017 21:36
Visits of other PBEs Baugtveit parkeringsplass (180m) 22.08.2017 20:31

Høgstefjellet, som ligger nordvest for Åsane, var målet for kveldens tur. Ved Baugtveit er det en fin parkeringsplass som er et bra utgangspunkt for en rundtur. Veien opp til parkeringsplassen er bratt og smal med hårnålssvinger. Etter noen få meter oppover langs veien fra parkeringsplassen er det skiltet sti mot Nordgardsfjellet. Stiene i området er generelt gode og lette å følge, og det er også bra skilting. Fra Nordgardsfjellet fortsatte jeg nordøstover mot Tellevikafjellet. Her er det fin utsikt i alle retninger.

Planen var å løpe over Høgstefjellet også, men klokka hadde nå passert 21. Ville det bli for mørkt før jeg kom tilbake til bilen ved Baugtveit? Siden det var lite skyer, satset jeg på at det ville gå greit. Fra stikrysset nord for Baugtveitstemma fulgte jeg ryggen videre mot toppen. I starten gikk stien et kort stykke gjennom tett skog. Videre mot toppen var det fint å løpe, med herlig utsikt i det fine været. Det begynte å bli mørkt, så det gjaldt å holde et jevnt tempo. Øst for Midtfjellet i Åsane var det skiltet sti sørover mot Baugtveit. Etter hvert kom jeg inn på stien som står på kartet og som går vestover mot Baugtveit.

Stien så langt hadde vært fin og stort sett tørr. Terrenget videre var til dels betydelig bløtere. Klokka passerte 22 og det ble ganske så mørkt. Øst for Huseberget mistet jeg stien i mørket. Etter litt nattorientering (uten lykt) fant jeg igjen stien. Deretter gikk det greit i rolig tempo tilbake til bilen. Dette var en artig rundtur i godt vær og med god utsikt.

Høgstefjellet i kveldssol, sett fra oppstigningen mot Nordgardsfjellet.
Fra trigpunktet på Tellevikafjellet mot sør. Vi ser Løvstakken, Damsgårdsfjellet, Gravdalsfjellet og Lyderhorn. Helt bakerst til høyre dukker Liatårnet på Sotra opp bak Askøy.
Utsikt mot vest fra ryggen opp til Høgstefjellet. Bak Nordgardsfjellet ser vi Askøy. Helt bakerst den langstrakte Øygarden.
Fra Høgstefjellet mot sør. Det er mer enn 20 km til Liatårnet på Sotra, helt bakerst til høyre. Klokka har passert 21.30.