Falketind og Midtre Stølsnostinden (21.08.2017)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Falketind (2,067m) 21.08.2017 09:42
Austre Stølsnostinden (1,966m) 21.08.2017 09:42
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 21.08.2017 09:42
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 21.08.2017 09:42

Falketind via Pionerruta

Falketind

Denne helgen var vi alle samlet på fjellet for første gang etter den tragiske ulykken på Skørsnøse den 2.juli 2017. Fjellet som har gitt oss så mye glede og energi – var så rå og brutal å ta bort min elskede Marianne og mammaen til Hilde og Karoline. Livet er skjørt
I påvente på den planlagte befaring av funnsted med politi og redningspersonell i morgen, ønsket vi å ta en felles tur – dette skulle være en tur i Mariannes ånd og hun var med oss i våre tanker og hjerter hele veien.

Vi er så heldige at Sondre er en venn av familien vår, han tok initiativet til denne turen med oss, noe vi satt umåtelig stor pris på!

Vi møtte Sondre ved Tyin Panorama kl.09.00 – samkjørte videre inn til Koldedalen. Vi var klar til å gå rundt kl.10. Været var lettskyet og vi krysset fingrene for at dette skulle bli en dag med tørt fjell og aller helst litt sol.

Turen inn til brekanten til Falkebreen gikk stort sett uten stopp, med unntak av de obligatoriske spørsmål om navn på blomster/planter og bergarter etc. fra vår venn Sondre, når skal vi begynne å huske disse navnene mon tro… Musøre, Gabbro, Kartlav begynner jo å falle på plass etterhvert, vi er ikke helt håpløse.

Hva var nå navnet på denne planten igjen :-)
Turen over breen gikk i et greit tempo og bød på ingen spesielle utfordringer. Ved innsteget til Pionerruta begynte det å se skummelt ut med hensyn til været, vi var nå forberedt på en skikkelig byge, men vi skar jugga klar.
Klar for Pionerruten

Stegjern og øks ble lagt igjen (var det smart?). Så tok vi fatt på klatrebiten - Sondre ledet an, først en del mot høyre og deretter mer rett opp, ruten gav seg i grunnen selv. Vi andre fulgte etter i tur og orden. Klatrebiten gikk greit for alle sammen og vi kunne ta fatt på siste etappen opp til toppen av Falketind.

Hilde sammen med meg opp Pionerruta
Sondre jubler på toppen av Pionerruta.
Karoline i sitt ESS!

Denne dagen fikk vi Falketind for oss selv. På toppen var det helt ubetydelig med vind og tidvis god sikt, så vi fikk de obligatoriske bildene. Vi ble sittende lenge og vel på toppen, så sa Sondre at det hadde jo vært fint å gått returen via Austre og Midtre Stølsnostinden, og ned breen på nordsiden. Men, vi hadde jo selvfølgelig lagt igjen økser og stegjern ved innsteget til Pionerruta – det var som fa…

En storfornøyd gjeng på toppen av Falketind!

Vi begynte å traske nedover fra Falketind innforstått med at M. Stølsnostinden for bli en annen gang, men jeg hadde knapt fått tenkt tanken, så hadde Sondre funnet ut han kunne «Stikke» kjapt ned etter økser og stegjern, vi kunne bare gå rolig ned. Hva er den gutten laget av ?
Så da ble det jaggu en rundtur på oss. Turen over Austre og Midtre Stølsnostinden ble en skikkelig godbit, fint vær og stemningen var høy. Vi gikk usikret hele ryggen.

Stølsnostindane

Austre Stølsnostinden

En aldri så liten pause på Austre Stølsnostinden
Falketind sett fra Austre Stølsnostinden
På vei opp til Midtre Stølsnostinden

Midtre Stølsnostinden

På toppen av Midtre Stølsnostinden
Karoline midt i mellom Midtre Stølsnostinden og Stølsnostinden

Ned nordsiden av Stølsnosbreen gikk det store deler i cruisefart på baken i skikkelig barnehagestil – og vi oppførte oss deretter .

Karoline den fødte Sherpa - synd vi oppdaget det så seint.

Vi var tilbake til bilen etter 9 timer på tur. Nå ventet det Pizza i alle varianter på hytten i Tyin.

Takk for en flott tur til; Hilde, Joachim, Karoline og ikke minst til Sondre !

Start date 21.08.2017 09:42
End date 21.08.2017 18:51

Takk for turen!

Written by 500fjell 30.08.2017 23:41

Igjen, takk for en fin tur alle sammen! Og takk Gunnar for en flott og velskrevet turrapport. Trivelig lesning :)