Helvetestinden (08.07.2017)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Vindstad (1m)
Endpoint Vindstad (1m)
Ascents Helvetestinden (602m) 08.07.2017
Visits of other PBEs Vindstad hurtigbåtkai (2m) 08.07.2017

Turen startet med båttur ca 30 minutter fra Reine til Vindstad. Derfra gikk vi på grusvei og sti atme Bunesfjorden mot Bunesstranda, ca 2,5 km. Der fikk sellskapet nyte stranden imens æ gikk med raske skritt mot toppen.

Vindstad ferjekai, med Biskopshuen i bakgrunn.
Bunesstranda.

Rett før Bunesstranda blei det skarp sving til høyre inn på smal men tydelig sti opp mot eggen mellom Helvetestinden og Kammen, som er ca 370 moh. Der blei det kort drikkepause og så videre mot selve Helvetestinden. Bitvis luftig egg, men fin sti heile veien til toppen. Møtte en fjellrype med unger ca 500 moh. Vel på toppen kunde æ nyte kjempefin utsikt ut over fjordene mot Reine, de nærliggende toppene og ned mot Bunesstranda. Etter fotopause ble det retur til eggen mellom de to toppene for å spise litt. Da æ ikkje ville komme for seint til dagens siste båten tilbake til Reine så fikk Kammen klare sæ uten besøk fra mæ idag. Samme rute ned og tilbake til Vindstad for å spise brødskive og vente på båten.

Med på (deler av) turen: Eva & Stig.

Luftig egg siste biten opp mot toppen.
Bunesfjorden, med veien tilbake til Vindstad på høyre side. Til venstre Kammen, og rett bak kan en så vidt se Reine. (Bilde tatt fra toppen av Helevetestinden)