Uranostindtraversen føringstur (21.08.2017)

Uranostinden (2,157m) 21.08.2017 14:51
Slingsbytinden (2,028m) 21.08.2017 15:26
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 21.08.2017 08:57
Alle pluss to til på Uranostinden.
På vei ned breen.
Halldis på vei opp eggen.
Like før sørligste Uranostinden.

Litt mør fortsatt etter lørdagens Aim Challenge var det dags å begynne på årets føringsuke. Det som egentlig kun skulle vært en tur for DNT Valdres på onsdagen hadde vokst til fire turer.

Jeg møtte Audun, Eirik og Halldis ved avkjøringen mot Koldedalen. Vi fikk plassert våre tre biler helt innerst ved bommen denne gangen og var klare til å gå rundt kl. 9.

Været så ut til å letne, men på vei opp ryggen snudde det litt og vi fikk til og med et par sluddbyger som gjorde fjellet gjennomvått og ganske sleipt. Sikringen kom derfor på ved foten av bratteggen opp mot Uranostinden. Vi gikk på løpende mellomforankringer med to oppsamlinger først. De to siste strekkene fikk hhv. Audun og Halldis, som nylig har vært på klatrekurs, gå først og prøve seg litt på å sette sikringer, som i dag kun bestod av kamkiler.
De klarte seg utmerket og straks var vi på toppen.

På vei opp mot toppen kom Kristoffer og Thomas ruslende på sin fridag fra guiding opp Galdhøpiggen. De to eneste vi traff var mao. Peakbookere, og det ble en hyggelig prat på vei over til Slingsbytinden.

Turen ble avsluttet med lett gange i taulag ned breen og så utmarsj til bilen. Været var helt ok og blei bedre og bedre mot kvelden.
Eirik, Halldis og Audun skulle alle tre være med dage netterpå. Mens Eirik og Halldis dro til hytta si på Årdalsfjellet, skjøt Audun strake vegen ned til Årdal for å få noe ordentlig mat, mens jeg la meg til bak i bilen nær Tyinholmen.

Panorama mot bretunga

Flere bilder

Takk for turen!

Missing title

Written by Fjellsamleren 28.08.2017 21:28

Nydelige bilder som vanlig, Morten!