Østfoldweekend (18.08.2017)

Høyåsen p-plass (175m) 20.08.2017
Risvardefjell p-plass (49m) 20.08.2017
Svinesund tollstasjon p-plass (70m) 20.08.2017

Vi, tommy (Tommy Wernberg) og jeg, legger optimistisk i vei sørover fra Elverum fredag ettermiddag med kurs for Østfold og Moss. Har planer om minst 4 topper denne ettermiddagen men troen forsvinner da vi når Oslo. Her stanger vi i kø i minst 1.5 time før vi er ute av hovedstaden, og følgelig når vi ikke Jeløya før utpå kvelden! Vi starter nord på Jeløya med
BJØRNÅSEN, 138 moh. Parkerer på Reneflotvegen p-lomme og spaserer etter samme veg et par hundre meter før vi finner stien som fører til topps. Det er godt merket der stien starter. Vi følger denne helt opp til toppen men tar en annen variant ned igjen. Er bortom flere potesielle toppunkter. Det er fin utsikt over Oslofjorden og til Horten på den andre sida. Vi ser oss også ut campingplass for natta herfra.
Etter at vi har tinget oss plass på Nes Camping haster vi videre til Rambergåsen.
Tommy sine bilder

RAMBERGÅSEN, 140 moh. Dette blir en hodelykttur fra Rambergåsen parkering og opp til kommunetoppen i Moss. Ser lite på turen men vi hører ei kattugle på tur ned igjen!

Nes Camping med turens første topp, Bjørnåsen, i bakgrunnen.
Her starter en av mange stier opp til Bjørnåsen.
Gjennom tett gråoreskog.
Utsikt fra Bjørnåsen og ned til campingplassen hvor vi overnatter.
Tommy på det som trolig er høyeste punkt på Bjørnåsen, 138 moh.
Vi bor komfortabelt i Tommy`s nye fjelltelt!
Rambergåsen fra Bjørnåsen i nord.
Rambergåsen, 140 moh. er i boks!

Tommy sine bilder fra Rambergåsen

Etter en solid men sen frokost på lørdag kjører vi til p-plassen for Vardåsen naturreservat. Stien opp til kommunetoppen i Rygge starter her.
VARDÅS, 88 moh. Vi følger stien forbi Evje Golfpark før den svinger inn i naturreservatet og opp mot toppen. Etter 20 min. står vi ved infotavle og tårn:
Vardåsen naturreservat er på 893 mål og er et av de mest urørte skogsområder i Østfold.
Utkikkstårnet er fra -94 og står på Rygge sitt høyeste punkt.

En ekte villmarking poserer på toppen, 88 moh. sammen med infotavla til Vardåsen naturreservat.
Fra utkikkstårnet på Vardåsen. Vi ser over Oslofjorden til Vestfold. Horten skimtes i det fjerne.
Evje Golfpark er nærmeste nabo til reservatet.

Tommy sine bilder fra Vardås

Vel ute igjen fra urskogen i Rygge, snirkler vi oss på diverse fylkesveier til østsida av Vannsjø for å erobre kommunetoppen i Råde:
DANSERFJELLA, 127 moh. Enkleste vei hit er nok å gå fra traktorveien i øst. Den starter ved fv. 282 på kommunegrensa mellom Våler og Råde og fører inn til Vetretjerna. Ca. 100 m før tjernet, der myra er på det smaleste, tar man østover og finner en utydelig sti som fører bort til Danserfjella. Vi finner ikke denne stien på tur inn men går den ut igjen.
Turen blir på snaut 4 km tur-retur og vi bruker litt over timen. Det er noe bløtt i starten mens terrenget på slutten er småkupert.

Kommer man til denne uferdige kloppen over myra sør for Vetretjern har man gått feil! Stien inn til Danserfjella tar av ca. 100 m lenger syd.
Det er bratt de siste metrene opp til toppen.
Kommunetoppen i Råde, Danserfjella, hele 127 moh.

Tommy sine bilder fra Danserfjella

Bløte på beina men ved godt mot raser vi videre til neste topp:
STIKKAÅSEN, 149 moh. i Sarpsborg. Parkerer ved Gamle Kongevei på Stikkafjellet og går veien opp til klubbhuset til retrieverklubben. Videre etter utydelig sti bort til det falleferdige tårnet på toppen. Er også bortom flere punkter lenger nord.
Ellers er vi begge enige om at dette er en særs stusselig topp!

Denne kom fort!
Tommy prøver å komme seg opp i det falleferdige tårnet på Stikkaåsen, 149 moh.

Tommy sine bilder fra Stikkaåsen

Neste topp ut er
BURÅSEN, 182 moh. Toppen ligger i Sarpsborg kommune, langt nord på Tunøya. Lettgått tur etter fin sti fra sørøst. Vi prøver ikke å komme opp i det falleferdige tårnet på toppen. Er bortom noen andre toppunkter i nærheten. Vi bruker 1 time på de 3,21 kilometrene og 148 høydemetrene.

Stien følger fine sva i lange partier.
En litt sliten Tommy på Buråsen, 182 moh.
Over Glomma mot Varteig.

Etter Buråsen setter vi kursen mot en ny kommunetopp:
GASTGIVEREN, 216 moh Kommunetoppen i Sarpsborg er lett tilgjengelig fra "Torget" i øst. Herfra først etter traktorvei så på sti til topps.

Påfyll av bløtkake og sterk kaffe før bestigning av Gastgiveren.
Toppen har tydeligvis hatt besøk av fotballfans fra Fredrikstad. Høyeste punkt på Gastgiveren ses i bakgrunnen og ser slik ut..
..Gastgiveren, 216 moh. Med einstapeskog på toppen.

Tommy sine bilder

Fra Gastgiveren kjører vi så sørover til Rolvsøy for å bestige
RAUBRÅTEBERGET, 116 moh. Parkerer bilen ved Rolvsøyhallen og benytter sykkel et par km innover marka. Så på fin sti inn til toppen som ligger i tidligere Rolvsøy kommune, nå Fredrikstad. Det er mange stier i dette populære turområdet så vi velger en annen ned igjen. Flere potensielle toppunkter blir undersøkt.

Etter lettgåtte fine sva.
Raubråteberget, 116 moh.

Så..
ØSTENTO, 118 moh. og ØSTENTORØYSA, 118 moh. Parkerer ved Fjellberg og går en rundtur; først til Østento og deretter til Østentorøysa.

Innover skogen mot Østentotoppen.
Østento, 118 moh. og..
.. Østentorøysa, også 118 moh.

Tommy sine bilder fra Østento

Nede ved bilen igjen begynner det å mørkne, så vi drar ned til Hvaler for å finne teltplass. Dette er ikke lett i mørket, finner heller ingen campingplass, og da det i tillegg sprutregner blir redningen et hotellopphold i Fredrikstad.
Godt uthvilte dagen etter drar vi ned igjen til Hvaler for først å besøke
BANKERØDKOLLEN, 72 moh. Kommunetoppen i Hvaler ligger bare noen få hundre meter fra fv. 472, og en grusvei herfra leder opp til et vanntårn nær toppen.

Terrenget ved Bankerødkollen.
Cruxet like før toppen!
Tommy ofrer alt for å nå toppen, 72 moh.!

Deretter bort til Ytre Hvaler nasjonalpark for et besøk til nasjonalparktoppen
RISVARDFJELLET, 64 moh. Det er parkering og informasjon like sør for toppen.

Nasjonalparktoppen i Ytre Hvaler nasjonalpark, Risvardfjellet, 64 moh.

Fra Hvaler reiste vi østover, gjennom Fredrikstad og inn i Sarpsborg, til
KARL JOHAN TOPPEN, 112 moh. Parkerer nord for idrettsanlegget til Ullerøy IL. Følger en sti som går litt i nordlig retning, men svinger av denne til vi treffer på traktorveien som leder til toppen.
Det er finvær da vi starter, men vi blir gjennombløte innen vi er oppe. Mer direkte rute ned igjen.

Gullgaffel. Vokser i stikanten like før toppen.
Tommy på Karl Johan Toppen, 112 moh.

Tommy sine bilder

Nede ved bilen igjen blir det på med tørre klær før vi reiser videre. Kjører rundt Skjebergkilen og tar E6 ned til Svinesund tollstasjon. Parkerer her for å komme opp på
BØRSÅSEN, 121 moh. Vi velger desverre å gå opp fra nordsida. Derfor må vi ut på E6 for å unngå et bløtt myrparti. Her blir vi observert av noen nidkjære tollere. Jeg går noen hundre meter foran Tommy og hører ikke at vi blir ropt tilbake. Fortsetter nesten til topps før jeg oppdager at jeg er alene. Setter meg ned og venter og langt om lenge dukker han heldigvis opp! Det viser seg at vi har gjort tollerne mistenksomme, særlig jeg som ikke stopper på tilrop (dårlig hørsel.) Og Tommy får forklaringsproblemer. Ingen av tollerne tror på, eller har hørt om toppsamling i Østfold!! Redningen blir å vise fram peakbokk-appen!
For ikke å bli "arresterte" på ny velger vi en stor omvei ned igjen.
Vi er også oppom et jevnhøyt punkt lenger sørvest.

P-plassen på Svinesund tollstasjon. Børsåsen i bakgrunnen.
Forsering av vanskelig hinder.
Tommy driver også med geocaching. Her på Børsåsen, 121 moh.
Jevnhøyt punkt lenger sørvest.
Mye gammel eik i sørøstlia av Børsåsen.
Brunrot.

Etter denne morsomme opplevelsen (Tommy er uenig) blir det på ny på med tørt skift og en lang lunsj før vi setter snuta nordøstover mot
HØYÅSEN, 235 moh. Parkerer på Høyåsen p-plass og sykler til topps. Her er det mye folk + et flott 20-meters utkikkstårn som gir utsikt over det meste av Østfold.

Fra toppen av tårnet på Høyåsen. Kjempeutsikt herfra!
Til Høyåsen, 235 moh., på sykkel.

Tommy sine høyåsenbilder

Det er ennå et par, tre timer til mørket så vi bestemmer oss for en siste tur i dag:
GEITERYGGEN, 258 moh. og BUFARHAUGEN, 258 moh. Biler til østsiden av Ørsjøen og parkerer ved bommen nær Myrkoia. Sykler videre østover etter skogsbilvei mot Søndre Boksjø. Kort avstikker inn til kommunetoppen i Halden herfra.
Vi er også bortom Bufarhaugen, en topp med samme høydeangivelse som Geiteryggen.
Sånn for sikkerhets skyld!

Geiteryggen, 258 moh., kommunetoppen i Halden.
Tiltenkt lappugla?
Bufarhaugen, 258 moh.

Takk for en fin tur og ei morsom helg i Norges flateste fylke, Tommy!

Morsomt med tollera

Written by tommy 18.10.2017 23:39

Det var jo litt morsomt med de tollera da. Litt kjip veien ned igjen. Skulle tatt med sykkelen. ;)