Smøla padlemaraton (19.08.2017)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Start point Steinsøysundet (7m)
Endpoint Straumen
Characteristic Kayaking

Dette er jo ikke en topptur, men siden det var en topp tur og siden kajakkpadling ligger inne som kategori i Peakbook, må jeg neste laste opp en turbeskrivelse likevel.

Smøla padlemaraton ble arrangert for andre gang i 2017, og Smøla kajakk stod nok en gang bak et strålende arrangement som ble live-overført både med GPS-tracking (tracking, resultater) og film (del 1, del 2).

Starten gikk kl 08:00 ved padlecampen i Steinsøysundet på nordøstsida av Smøla. Rolig sjø og greie vindforhold langs nordsida. Tiltakende vind etter passering av Dyrnes, dvs. motvind. Sidevind og bølger fra vest langs vestsida av Smøla. Fin medsurf og medvind innover Osløysvaeet. Passerte heldigvis Litjstraumen ved Jøa tidsnok til å unngå motstrøm der. Gjorde en taktisk blunder helt på slutten (ved Straumen) da jeg trodde at jeg måtte padle rundt Litjstraumøya. I mål etter 5:30.

Veldig morsom tur i flott skjærgård. Kommer igjen.