Himingen (20.08.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Himingen (1,066m) 20.08.2017
Folksomt på toppen
I dag var det valgets kvaler i fam Skåsheim. På morgenen ble det bestemt at vi skulle på tur etter Samlingsfesten i kirken. Men hvor? Vi var innom Pf>100 topper i Nome, Larvik og Risør før vi fant ut at vi ville gå Tåråfjell på Lifjell. Men da vi kjørte ned til kirken, kom jeg på at jeg hadde hørt noe om ekstremt våte stier der, og jeg sendte melding til Sissel. Hun bekreftet dette og jeg kastet meg rundt på Peakbook på mobilen og plukket en tilfeldig topp, noe som ble Himingen. Dette angret vi IKKE på.
Kjørte opp til Notodden, videre på E 134 til Melås bru og tok veien til Gavlesjå. Bomvei kr 70,-. Regnet godt da vi kjørte oppover her, men vi håpet på opphold. Kjørte helt opp til Myregrav parkering, en stor parkeringsplass. Regnet stoppet heldigvis da vi parkerte, men det kom mange "drukna" folk ned igjen fra tur da vi skulle gå oppover. Gikk forbi toalettet og inn til skiltene som står litt lengre inne. Fulgte den rødmerka stien helt opp på toppen av HIMINGEN. Først er det myr med panker over her og der, så sti oppover lien. Oppe på høyden er det fin hvit stein å gå på. Flott å gå og nyte utsikten bort til topp-punktet.
Nesten på toppen
Koset oss med kaffe, sjokolade og niste og nøt utsikten ved varden. Her er super rundskueutsikt! En kan se hele fjellheimen med Gaustatoppen som den høyeste toppen. En kan til og med se havet herfra. Regnbyene gikk forbi nede i bygdene og oppover mot Rauland og den ene byen nærmet seg oss, men den kom ikke! Ned igjen samme vei. Flott tur!
Kaffekos med utsikt over Gavlesjå parkeringen og havet i det fjerne