Templet og Hundlia. Alene. (20.08.2017)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Sæterelva (170m)
Endpoint Hammerfjell (78m)
Characteristic Jogging
Ascents Hundlia (262m) 20.08.2017
Templet (412m) 20.08.2017

Etter en fantastisk tur til Fosen i kraftig regnvær i går kveld hvor vi var på friluftspelet "Den siste viking" i Rissa var det tid for en Sør-Trøndertopptur i dag. Målet var Templet og Hundlia. Også i dag var det regnvær og det er vel derfor jeg tok meg tid til en tur og ikke fortsatte med husmalinga. For en gangs skyld: takk for dårlig vær! Det var fint å jogge innover tømmervegen og like før jeg skulle ta til høyre opp lia dukket plutselig en merket sti opp til Templet opp. Det var greit å ta denne til topps så slapp jeg unna all orientering. Brukte vel omtrent 1 time og 10 min opp og ned. Fin og trivelig og ensom tur i økende regnvær.

For å komme opp på Hundlia kjørte til et jorde mellom Bjørnbettet og Hamnfjell og jogget opp til NØ ende på dette jordet. Deretter rett opp mot toppen. Dette var nokså greit, men en del tett skog. Var i utgangspunktet overrasket av at det ikke var første toppen som var den høyeste, men når jeg jogget innover ble det helt klart at det høyeste punktet lå lenger innover. Jeg er imidlertid litt skeptisk til om høyeste punkt er på det nedraste trigpunktet. Jeg registrerte samme høyde på minst tre andre punkter innover da jeg virrret rundt som ei harabikkje oppe på toppområdet for å være sikker på at jeg var på høyeste punktet. Jeg er imidlertid usikker på hvilket punkt som er det høyeste da jeg bare har meters oppløsning på høydemåleren. Uansett; jeg har vært der og dette er vel ikke noen kremtur selv om utsikten oppe på trigpunktet var fortreffelig. Regnet økte på og jeg jogget nedover mot bilen stadig like ensom.

Templet dukker frem i tåka og duskregnet.
Noen 10-metringer øst for toppen dukker dette skiltet opp. Det er nok en eller annen form for trimpost her. Trivelig å se at stifteklemma fra 70-tallet fremdeles kan brukes.