På Fjellski til Rasletinden (07.05.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Valdresflye (1,393m)
Endpoint Valdresflye (1,400m)
Ascents Rasletinden (2,105m) 07.05.2017

Vi skulle likevel hjem denne søndagen og hvorfor ikke ta hjemturen over Valdresflye? Og når vi først er på Valdresflye kunne vi like godt parkere,spenne på seg skiene og ta en tur. Rasletinden ligger fint til i forhold til å gå på ski fra bilen.

Vi parkerte på en av de nordligste parkeringsplassene på Valdresflye. Vinden var ganske kraftig og snøen var frossen. Over slettene og den svake stigningen oppover i Steindalen var det helt perfekt, spesielt for Kimi som ellers ville trå igjennom snøen. Vi tok den slakeste ruta opp, helt bort forbi vannet på 1798m og opp mellom Kalvehøgde Ø2 og Sørvestre Rasletinden. Selv om det blåste ganske friskt, var vi nok engang heldige med været og sikten. Oppe på toppen var utsikten bedre enn forventet, til tross for at det ligger endel topper som er høyere i området.

Turen ned ble noe utfordrende for både Kimi og meg da det øverste frosne laget i snøen delvis hadde myknet opp i sola. Stedvis var det skare og stedvis sank vi igjennom uten at vi kunne forutse det. Værst var det nok for Kimi som løp på skaren men plutselig gikk på trynet der han tro igjennom.