Rangel over Miendalstind og Holmshornet (19.08.2017)  6

Ascents Miendalstinden (1,267m) 19.08.2017 12:14
Holmshornet (1,196m) 19.08.2017 15:05
Visits of other PBEs Gunnarråsa p-plass (20m) 19.08.2017 18:00

I dag var planen å gå Romedalstraversen. Ettersom det er en nokså tidkrevende tur, var det avtalt tidlig start. Jon og Solveig plukket meg derfor opp allerede klokka 0520. Jeg skal ikke nekte for at det var litt hard å stå opp etter en sen runde med Jugend-fest kvelden før. Pissregnet utenfor vinduet gjorde det ikke bedre. Da vi ankom Ørsta regna det fortsatt like tett og skydekket lå omtrent nedpå fjorden. Vi er ikke spesielt værskye, men akkurat da frista 10-15 timer med mosegrodd eggrangling fint lite. Da jeg hintet frempå om at vi kunne kjøre til Sæbø og gå traversen over Miendalstind til Holmshornet i stedet for, som er en råflott men mye kortere tur, ble det ikke mye diskusjon.

Ettersom regnet ikke hadde gitt seg da vi rulla inn på parkeringa ved båthavna i Sæbø, og vi nå hadde god tid, ble det til at vi la oss til å sove i bilen. Etter nesten to timer med slumring ga regnet seg, og vi kunne omsider vende nesa mot Dalegubben. Jeg har kun vært her på ski før, og var positivt overrasket over hvor god stien var hele veien til skaret mellom Dalegubben og Miendalstind. Skodda og skydekket begynte så smått å lette da vi passerte 900 moh., og resten av dagen var været egentlig ganske bra.

Vi valgte å følge eggen mot Miendalstind og videre mot Holmshornet slavisk. Hvis målet kun er Holmshornet er det mulig å omgå hele eggen over Miendalstind langs et snøfelt nord for eggen. Alternativt kan man selvfølgelig også velge å klyve den på tilbaketuren fra Holmshornet. Dette gjør turen noe enklere og sparer trolig en del tid. På veien mot Miendalstind kan det dessuten foretas flere omgåelser på diverse hyllesystem mot nord for å unngå de vanskeligste klyvepunktene. Ettersom det var vått og sleipt i dag, valgte vi å knytte oss inn i tau litt etter det som på Peakbook er markert som Miendalstind (Den spisseste og mest markante toppen på eggen, punkt 1226, ligger lengre øst mot Holmshornet). Vi gikk innbundet i tau resten av turen for å raskt kunne sikre dersom vi skulle føle behov for det. Klyvinga langs eggen er luftig og utsatt flere steder, men stort sett enkel. Det vanskeligste punktet er nok nedklyvinga fra punkt 1226 mot øst (som nok blir noe enklere hvis man går eggen motsatt vei). Også denne delen av eggen kan omgås mot nord på mosegrodde utsatte hyller. Vi kløv ned denne delen av eggen, men valgte å sikre løpende som følge av det våte og sleipe underlaget. På tørt føre vil nok enkelte anse det forsvarlig å gå hele eggen usikret.

Fra det laveste punktet mellom topp 1226 og Holmshornet følges den smale, enkle eggen til topps på Holmshornet. Utsikta er rett og slett ganske så rå både mot Hjørundfjorden og tilbake mot Dalegubben! På returen fulgte vi eggen tilbake samme vei med noen omgåelser i nordsida for å spare tid. Et alternativ her er å klyve og rapellere ned svaene fra det laveste punktet mellom topp 1226 og Holmshornet til Miendalen og deretter krysse tilbake til Skondalen gjennom et skar sør for Lynghalstinden.

Tid for mobil.
Oppe i Skondalen. Skodda lå fortsatt godt nedpå toppene.
Det bratteste opptaket på vei mot Miendalstind (Peakbookpunktet). Enkelt med gode tak.
Nydelig egg rett etter Miendalstind. Det eneste partiet uten noe særlig mose.
Mot 1226 som skimtes i skodda.
Smalt punkt på vei ned mot det laveste punktet mellom 1226 og Holmshornet
Perfekt timing med været. Sola kom frem akkurat til innspurten bort til toppvarden på Holmshornet.
Fra Holmshornet mot topp 1226 (den spisseste) og Dalegubben.
Eggen tilbake mot 1226. Fra Holmshornet ser terrenget nokså krevende ut, men som vanlig "åpner" fjellet seg når man kommer nærmere.