Spåtind 1.mai (01.05.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Hugulia (797m)
Endpoint Hugulia (797m)
Ascents Spåtind (1,414m) 01.05.2017
Selv om våren hadde satt inn for alvor i lavlandet og temperaturen var ganske høy for årstiden, tok jeg sjansen på å ta en dagstur på fjellski opp på Spåtind. Jeg håpet det ville være skiføre helt fra parkeringsplassen ved Hugulia. Da vi kom frem var det ganske tydelig at prepareringen av skiløypene i området var for lengst avsluttet for sesongen. Heldigvis lå fortsatt igjen litt slapsete snø i traseene, nok til at jeg kunne gå spenne på meg fjellskiene med kortfeller. Kimi hadde heller ingen problemer selv om snøen var løs. Snødybden var såpass liten at han ikke sank så langt nedi. Enkelte steder måtte jeg tråkke ut i lyngen, men det bød ikke på noen problemer. Litt lenger opp på fjellet var forholdene til gjengjeld helt fantastiske, og vi fikk en kjempefin tur. Selv om naturopplevelsen kanskje ikke er optimal oppe på toppen der det er både antennemast og bebyggelse, så er i hvert fall utsikten helt upåklagelig. Det er den jeg er mest opptatt av, og den panoramautsikten fra Spåtind må jeg si er en av mine absolutte favoritter. Turen ned var helt perfekt for mine Åsnes fjellski uten stålkant og telemarkbinding. Snøen var passe myk og det var passe bratt for både Kimi og meg.
Kimi og jeg ved sikteskiva på toppen.
Jotunheimen
i all sin prakt
Rondane
Skeikampen
Hafjell og Nevelfjell
Heidalsmuen (som synes fra nesten alle fjelltopper:-))
Skisesongen definitivt på hell i dette området.