Jerfjellet (19.08.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Jerfjellet P-lomme (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Jerfjellet (279m) 19.08.2017 11:28
Visits of other PBEs Jerfjellet P-lomme (50m) 19.08.2017 10:18
Utsikten Jerfjellet (220m) 19.08.2017 11:50

Astrid manglet denne skogstoppen i Lindås på Opptur Bergen listen, og idag passet det med en tur til denne på vei til Hyllestad. Vi parkerte i en sving utenom veikanten i Jerfjellet P-lomme. Det er minst like greitt å parkere i første sving inne på skogsveien der turen starter, etter skiltingen til toppen. Siden 2011 er det laget ny sti til Jerfjellet. Vi fulgte denne på vei opp. Stien går gjennom meget vått terreng før den slynger seg opp den bratte fjellsiden nordvest for toppen. Det er lagt ut tau og laget trappetrinn av tre i berget noen steder. Et sted gikk vi litt i feil retning da vi fulgte den stien som så best ut rett frem istedenfor å ta oppover mot venstre. Masse herlige blåbær langs store strekk av stien. Lettgått, men fortsatt myrete og vått oppe på platået på ca. 200 moh. Høyeste punkt på Jerfjellet er en liten kolle der det tidligere har stått et trig-merke. GPS 299176 6726141. Stang og topp-del av merket ligger nå nede.

Høyeste punkt på Jerfjellet ved et gammelt trig-merke

Nå var det begynt å regne, og jeg satset på å gå en litt mer direkte rute tilbake til bilen via den gamle stien.

Utsikten nord for Jerfjellet er sikkert bra på en godværsdag! Fint ryddet sted med benk.

Den gamle stien viste seg imidlertid å være nesten gjengrodd. Dessuten var den mange steder blokkert og ødelagt av veltede trær som det tildels var vanskelig å komme seg forbi. Noe raskere nedtur ble det nok, men den gamle stien er ikke lenger noen rute å anbefale!
Tilbake ved bilen oppdaget Astrid at hun hadde mistet mobilen et eller annet sted på tilbaketuren. Returnerte langs der vi gikk ned og ringte hyppig til telefonen. Ved det siste og vanskeligste stedet med trevelt på nedturen lød det ringetoner fra langt ned i gresset, og der fant jeg heldigvis mobilen helt uskadd. Ekstrarunden hadde ikke tatt mer enn en liten halvtime. Av og til er det lov til å ha flaks!