Øyakammen (INDERØY 9/10 av 12) (17.08.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bjørnsundet (232m)
Ascents Smørtjønnhøgda (335m) 17.08.2017
Øyakammen (319m) 17.08.2017

Jeg tok av fra E6 ved Røra og kjørte over Skarnsundbrua. Fulgte vei 755 forbi Mosvik og til en rasteplass på venstre side ved Anfinntjønna. Veien innover mot Storøya i innsjøen Meltingen var åpen. Jeg kjørte 2,3 km og parkerte ved ei utkjøring. Det er mulig å kjøre videre over Bjørnsundet, men da må man åpne ei sauegrind. Jeg gikk etter veien og fulgte noen sauestier mot toppen. Bra utsikt mot Kilabukta, men det var en del døde grantrær på toppen. Bjørka var frisk og fin. Returnerte tilbake til Bjørnsundet. Neste mål var Storlia øst. Den enkleste og korteste
måten å komme dit er å kjøre tilbake mot hovedveien og kjøre til bommen på Kilavegen. Men jeg gikk ca 500 meter mot Øverstraumen- Her er det merket sti over vannet på kartet. Det var en smal dam over straumen. Det var festet en firtomms boks på dammen. (smal) Men det var mulig å ha en fot på hver side, men den ene foten måtte være i vann. Det var ingen trapp opp til damhuset på nordsiden, så det var litt kronglete, spesielt på returen da man måtte rygge ned. Hopping var utelukket hvis man ikke ville risikere svømming. Jeg fulgte Kilavegen, passerte gården Kilen, og fulgte en vei til enderundkjøringa. Jeg valgte feil rute opp mot Storlia, da det var et hogstfelt. Det eneste positive med denne ruta var at bringebær og tyttebær trivdes godt her.
Gikk opp til den uspektakulære toppen. På returen valgte jeg ruta forbi Lomtjønna. Et mye bedre rutevalg. Fulgte samme vei tilbake, kravlet ned fra damhuset og gikk de siste metrene langs Bjørnsundets bredd, og gjennom skogen til bilen.

Parkerte like før denne saugrinda ved Bjørnsundet
Bjørnsundet
Toppen av Øyakammen på Storøya i Meltingen
God utsikt fra Øyakammen mot Kilabukta
Topplatået på Øyakammen
Veien på nordsiden av Storøya
Vakker båt på Storøya
Sauer på tur
Dammen og stien over Øverstraumen. Ingen stige på denne sida
Stige på sørsida av damhuset