Klosterøy en liten perle! (16.08.2017)

Written by venkekristin

Ascents Byrefjellet (67m) 16.08.2017
Kneberfjellet (80m) 16.08.2017
Ramnafjellet (78m) 16.08.2017

Mastravarden, som er den høyeste "toppen" med sine 154 moh var utgangspunktet for turen ut til dette øyrike. Så ble jeg så fasinert av hvordan hele "samfunnet" her var tilrettelagt for dyra, lite gjerder, og om det var så var det kilometervis med steingjerder. Her var vi på dyras område og på deres premisser. Jeg ønsket se mer en "bare" Mastravarden. Det sto tidlig skilt at utmark var privat område og ikke åpent for fri ferdsel, det kunne jo være en utfordring.
Vi parkerte ved Utstein kloster, -Norges eneste hele bevarte klosteranlegg fra middelalderen, verd et besøk bare denne. Utstein opptrer i historiske kilder allerede på 1000-tallet, og da som kongsgård for Harald Hårfagre etter slaget i Hafrsfjord i år 872. I dag drives Utstein kloster som museum.
Gard og utmark var en gang tilhørende og opparbeidet Utstein kloster, og familien til dagens eier av øya og området i dag frigjorde klosteret for å ikke ha så mye ekstrautgifter da de kjøpte gården etter en konkurs fra tidligere drift engang på 30-tallet ble jeg fortalt.. fram til da hadde Klosterbygningene fungert som våningshus for gården.

Så mens jeg rusler rundt der på klostertomta dukker den "private" bonden opp, hyggelig kar som ga oss samtykke til å besøke toppene og ferdes på privat eiendom. Bare husk å lukke grinda etter deg sa han og ønsket oss god tur.
Ingen svære topper, men fint å kunne vandre i slikt kulturlandskap med masse av historie og vakkert utsyn.