Påsktur på Nordre Sætretind (04.04.2004)  5

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Nordre Sætretind (1,365m) 04.04.2004

Etter ei noe våt natt i telt utafor Standalshytta var vi igjen klare for tur sånn i halv tolv tida. Dagens mål var Nordre Sætretind fra Kvandalen. Mens været letta noe, la vi av sted i spora fra dagen før nesten opp til Appelsinhaugen. Tok her til høgre opp mot den tydelige renna. Mens Arnt Owe med nye feller kom seg opp med ski, gikk vi andre på beina. Nesten oppe spenderte vi på oss lunch etter å ha lagt igjen store mengder svette. Da vi etterpå kom over kanten var det inn på breen på baksida. Runda et hjørne og opp mot toppunktet. Småbratt siste metra men med isøks eller stegjern var det en smal sak. De to topppunktene var vanskelig å skille i høyde så noen av oss kravla bort eggen og opp på denne også. Ola gjorde en flott innsats ned igjen på ski. For oss som ikke ville kjøre breen og skogen ned igjen traverserte vi litt bort mot skardet mot sørlige Sætretind og kom oss etter hvert over eggen og de første isete metrene ned i renna vi skulle kjøre. Den var open og passe bratt og bød på fin kjøring ned i Kvanndalen igjen.