Irlands 3 høyeste topper på en hestesko travers (24.09.2011)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Beenkeragh  (1,010m) 24.09.2011
Caher (1,001m) 24.09.2011
Caher West Top (975m) 24.09.2011
Carrauntoohil  (1,039m) 24.09.2011
Cnoc Iochtair (747m) 24.09.2011
Skregmore  (848m) 24.09.2011
Stumpa Bharr na hAbhann (851m) 24.09.2011

Jeg og en kamerat (Håvar) kom oss til Dublin med et billigfly fra Oslo Rygge (Ryan Air). I Dublin skaffet vi oss en leiebil de siste 30 milene til Killarney (ca 4-5 timer). Der sjekket vi inn på Sugan Hostel, et hyggelig og billig sted å overnatte midt i byen. Det ble både irsk mat og et par Guinness på en liten pub-runde før vi etterhvert tok kvelden.

Turistruta "Devils ladder" har visstnok en hel del steinsprang, så vi bestemte oss for en tryggere men mer utfordrende travers fra nordvest som samtidig tar med seg de 3 høyeste fjelltoppene i Irland. Denne ruta er kalt Coomloughra Horseshoe.

Neste morgen var vi oppe kl. 07, og fikk oss en enkel frokost på hostellet før vi kjørte til "Hydro Road" på nordvestsiden av fjellet. Heldigvis hadde jeg lastet ned Garmin sitt veikart for Irland og UK til eTrex'en, så det var en lett jobb å finne frem på de lokale veiene. Det var ca 25 km å kjøre hit og vi holdt oss stort sett på riktig side av de smale veiene (venstrekjøring i Irland). OBS! Det er begrensede parkeringsmuligheter her, men vi hadde ingen problemer ettersom vi var første bil.

Vi startet vandringen på en anleggsvei (Hydro Road), som gikk helt opp til en liten demning (Lough Eighter). Der tok vi til høyre over et litt ugreit og vått myrområde før vi fant igjen en sti på ryggen oppover til Caher (1001m). Traversen fra Caher til Carrauntoohil foregikk i tett tåke og vi fulgte stien langs kanten av et veldig bratt stup. Vi holdt oss trygt på stien og på riktig side av kanten, og da var det ikke eksponert i hele tatt. Kort tid senere ankom vi toppen av Carrauntoohil, fremdeles i tett tåke, og der møtte vi en gruppe på 5-6 som hadde kommet opp turistruta (Devils Ladder).

Fra Carrauntoohil fulgte vi en sti videre mot Beenkeeragh. Stien var overraskende tydelig i begynnelsen, men forsvant etter kort tid ned Brother O'Sheas Gully, som er den nest mest brukte ruta til Carrauntoohil. Vi skulle ikke ned denne renna, men videre langs hesteskoen mot Beenkeeragh (1010m). Vi fulgte stedvis en liten sti over den kvasse ryggen, ei rute som visstnok skal være rett så vanskelig og eksponert, og derfor kun for "experienced parties" ifølge irske kilder. Men vi syns denne etappen gikk langt lettere enn forventet, og det var ikke mer enn enkel klyving på en våt og sleip rygg. Vel oppe på Beenkeeragh kom vi litt ut av regn-tåka, og kunne se tilbake på ryggen vi hadde kommet over. Den så riktig så imponerende ut herfra.

Fra Beenkeeragh fortsatte vi på hesteskoen, som gikk via ytterligere 2-3 fjelltopper langs ryggen, før vi igjen var nede ved demningen. Vi var tilbake i bilen etter ca 6 timers til fots. Vi bestemte oss for å avrunde dagen med en kjøretur langs den kjente turistveien "Ring of Kerry" før vi returnerte til Killarney for en middag (fish and chips). Deretter tok vi til på en lang nattkjøring tilbake til Dublin og våre fly som gikk i 7-tida om morningen.

Lenker:
-Alle bilder fra turen
-GPS-track fra fjellturen
-GPS-track fra kjøringen Killarney til Hydro Road

Start date 24.09.2011 08:56
End date 24.09.2011 15:16

Slutter aldri

Written by 500fjell 06.10.2011 14:32

å bli imponert over turaktiviteten din rundt omkring på kloden, Lyngve! Spesielt terreng på disse irske toppene, ganske likt det jeg har sett fra Skotland, og det har i grunn også enkelte likhetstrekk fra Lofoten når det gjelder vegetasjon. Neste gang du er hjemme får vi kanskje ta feks noen Stryn pf100 topper i lag (Vestre Tindefjell?) om det passer seg:) Kos dere på Filippinene!