Gamlestølsfjellet (15.08.2017)  4

Ascents Gamlestølsfjellet (1,528m) 15.08.2017 21:02
Visits of other PBEs Tuten p-plass (480m) 15.08.2017 19:40
Grønfonnelva bru (535m) 15.08.2017 19:55

Gamlestølsfjellet var den siste "skikkelige" toppen jeg ikke hadde vært på i området rundt Bøstølen. Kveldens trimtur ble derfor lagt dit. Ruta fra Tuten går først på fin skogsvei/sti inn dalen mot Sjøbolhytta. Stien var overraskende tørr tatt i betraktning at det har regnet mye de siste dagene og at den går gjennom noe myrterreng.
Ved stiskillet (på kartet) tok jeg av langs elva i stedet for å følge stien mot hytta. Dette er kortere, men stien er borte flere steder og går over et kort myrparti. Her er det trolig finest og følge stien via hytta og krysse elva ved demninga. Etter elvekryssinga fulgte jeg stien som fortsetter inn dalen ca 100 meter før jeg tok av mot toppen. Herfra er det slutt på alt som heter sti. Terrenget er åpent, men det er knehøy vegetasjon av ymse slag opp til ca 1100 moh og derfor umulig å se hva man tråkker på. Altså ikke veldig fint å gå eller løpbart.

Denne turen gås nok ikke ofte, men over 1100 moh var det tegn til slitasje her og der som kunne tilsi at det hadde vært folk her for ikke lenge siden. Rundt 1200 moh krysser ruta jeg fulgte et stort sva. Dette er ikke vanskelig hvis man følger de avsatsene som går på tvers oppover, men det kan nok oppleves litt ekkelt på vått føre. I dag var det bare delvis vått og greit å krysse. Svaet kan dessuten kanskje omgås lengre til høyre. Etter dette er det lettgått til topps. På toppen fikk jeg god oversikt over østryggen. Denne så ut som den kunne være grei å gå og egentlig som et mye finere alternativ enn ruta mi, forutsatt at den ikke har noen vanskeligheter som ikke var synlig fra toppen. Når det er sagt, hvis det blir en neste gang blir det på ski. Mye fint skiterreng i sida ned mot Sjøbolet.

Oppsummert en grei tur, men på ingen måte klassikerpotensiale.

Innover dalen med Sjøboltind ruvende i bakgrunn.
Sida opp mot toppen sett fra elva.
Første del av svaene
Sjøboltind der jeg var forrige uke og Sjøbolet.
Toppryggen sett fra toppen. Grønnfonnfjellet bak.