Uranostind (12.08.2017)

Written by Nadine1969 (Nadine Larsen)

Characteristic Alpine trip
Ascents Uranostinden (2,157m) 12.08.2017

Strålende tur til Uranostind (2157 moh) på lørdag, med de flotte karene Joan og David, og hunden Ruschka. En ti timers tur vintertur i august. Spennende tur over Uranosbreen i tau, og luftig tur over Uranoseggen. Vi gikk mye i tåke, men fikk to minutter sol på toppen, hvor vi spiste lunsjen. Tusen takk for en utrolig flott tur, flotteste turfølge. Min andre to tusen meters topp, Blir gjerne med dere på flere turer.

Vi startet ved Koldedalsvatne på ca 1270 moh, og gikk opp til Uradalsvatnet på 1350 moh. Så videre til vannfallet nedenfor Uranos breen på 1500 m. Så gikk vi i tau opp breen i en og en halv time. Til vi kom til skaret og hvor steinene er røde på venstre side av breen, omtrent på toppen av breen, før breen begynner å gå ned igjen på andre siden. Der tok vi av oss tau og stegjern, og begynte oppstigningen fra nord og sørover mot toppen. Brukte ca en time opp på toppen, og 40 min ned igjen. Samme vei tilbake.

Vi brukte 6,5 time opp på toppen fra parkeringen, og 3, 5 time ned igjen.