Prestskjeggen-Gaukåsen fra Langangen (05.10.2011)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Gaukåsen (203m) 05.10.2011
Prestskjeggen (254m) 05.10.2011

En liste avsluttes

Etter turen til Heståsen (Hanakne) litt tidligere på dagen, gjensto kun en topp på 100m pf. lista i Porsgrunn kommune. Dette har vært et sånt lite samlerprosjekt som jeg har puslet litt med i forbindelse med turer hjem til Porsgrunn det siste drøye året.

Jeg valgte å gå fra Langangen da jeg ikke ville rote meg inn i anleggsarbeidet til nye E18. Parkerte i ei lomme der skilt anga at videre kjøring var forbudt.
Ikke akkurat korteste vei til topps, men foretrakk denne indre leia da jeg ikke liker å trampe innpå fremmed gårdstun sånn uten videre.

Kort fortalt var traséen inn ikke helt optimal, ganske uveisomt terreng til tider og plumpet i et myrhull til over knærne.

Returen gikk mye bedre med nesten hele turen på sti eller skiløypetrasé. Valgte å avslutte med den merkede rundturen over Gaukåsen. Flott utsikt fra det fremre toppunktet mot Langangsbroa.

Prestskjeggen sett fra Gaukåsen på tampen av turen. Denne imposante kollen ble altså avslutningen på Porsgrunnslista for mitt vedkommende.
Flott utsikt fra Gaukåsen mot Langangbroa.