Glittertinden - Min første 2000-meterstopp (13.08.2017)

Written by andreasbo (Andreas Bergan Olsen)

Ascents Glittertinden (2,452m) 13.08.2017
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 13.08.2017
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 13.08.2017

I går satte jeg høyderekord med Steinhø som er 1337 meter høy. I dag knuste jeg den rekorden til gangs ved å gå til Glittertinden sammen med pappa og noen av hans venner.

Vi syklet inn til Glitterheim og gikk oppover lia i strålende solskinn, men det var ganske mye vind. Vi ble raskt varme på vei oppover og det var litt småtungt i starten. Etterhvert så gikk det ganske fint, men det var jammen langt å gå.

Vi tok det rolig oppover og passet på at vi stoppet underveis for å spise niste. Viktig å få i seg næring for å ha energi til å nå toppen.

Solskinnet holdt seg hele veien oppover mot toppen, men vi så hele turen at skyene presset seg innover mot toppunktet og tidvis var toppen helt dekket av tåke. Men, vi gikk videre likevel. Vi hadde bare å passere isbreen før toppstøtet, så å gi seg var aldri tema.

Til tross for stiv kuling og snø fikk vi faktisk litt utsikt fra toppen. Mellom bygene og tåken fikk vi se alt det vakre som omkranset Glittertinden. Og vi hadde jo hatt fantastisk utsikt i det strålende været vi hadde på vei mot toppen.

Noe av det aller morsomste på turen? Det var akingen ned fra toppen :)

Her er noen bilder fra turen:

Vi syklet inn til Glitterheim.
Her er vi alle sammen på toppen av Glittertinden. Fra venstre: Stian, meg, onkel Ronny, Roy Vidar, pappa og Espen.

De jeg var på tur sammen med: Pappa, onkel Ronny S. Sandlie, Espen Buskerud, Stian Dahlum og Roy Vidar Furuseth.