Styggemann og Jotefjellet (14.08.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Jotefjellet (764m) 14.08.2017
Jotefjellet V (761m) 14.08.2017
Styggmann (872m) 14.08.2017
Visits of other PBEs Langlidalen parkeringsplass, innerst (520m) 14.08.2017
Styggemannshytta (871m) 14.08.2017
Sørmyrseter (630m) 14.08.2017
Styggemannshytta på toppen
Etter en travel, men fin helg med barnebarn og besøk til gode venner, var vi klare for en tur. Har drømt om å gå Styggemann i 13 år, helt siden jeg leste en artikkel om dette i lokalavisen. Nå var tiden kommet for å gjøre alvor av drømmen. Kjørte til Siljan, inn Opedalen og til Mykle. Ved Mykle er der bom med giro (kr 65,-). Kjørte videre helt inn til p-plassen på GPS: 32W 538065, 65950553. Her starter stien merket til Sørmyrsæter. Rett før siste kryss før Sørmyrsæter starter stien merket til Styggemann og er merket helt opp.
Skiltet viser vei.

Jeg visste det var flott utsikt her oppe fra toppen av STYGGEMANN, men den var rett og slett fantastisk! Vel vert å gå i myr oppover. Gikk i høye goretex sko og det gikk helt fint i dag.
Utsikt mot bla Kongsberg
Mot Skrim
Sørøstover mot Store Stølevann og Ivarsbu
Lang pause på toppen med mat og kaffe og bilder og sol før vi gikk nedover igjen. Stien til Styggemann går oppom Jotefjellet, men vi ville opp på toppen av denne. I stikrysset litt nedenfor toppen av Styggemann fulgte vi stien mot Omholt et stykke til vi kom til ent sted der det er svaberg å gå på opp til den første toppen av JOTEFJELLET.
Jotefjellet
Bilde her før vi gikk rett øst til triggerpunktet på JOTEFJELLET.
JOTEFJELLET MED TRIGGERPUNKTET
Gikk så tilbake og stien ned til Sørmyrsæter. Fin DNT-hytte her.
Etterpå gikk vi stien ned igjen til parkeringen. På veien traff vi på en liten ugle.