Glittertinden - Tur fra Veodalen (13.08.2017)  5

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Start point Veodalen (1,300m)
Endpoint Veodalen (1,384m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 13.08.2017
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 13.08.2017
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 13.08.2017

Vi hadde planlagt og gå Glittertinden lørdag, men været gjorde at vi heller ventet en dag for å se om det ble noe bedre. Så det og våkne opp søndag morgen og se at himmelen over Jotunheimens østre del var skyfri, det føltes ganske godt.

Vi fikk i oss litt frokost, lagde matpakker og la i vei på en times kjøretur til inn mot Veodalen nasjonalpark. Fra parkeringen så vi Glittertinden bade i sol, men noen lyse skydotter lå bak. Her var det bare å komme seg på sykkelen og sykle inn til Glitterheim.

Fra parkeringen ved nasjonalparken kunne se innover mot dagens mål, Glittertiden. Som lå badet i sol.

Etter en kort sykkeltur (ca 7 km) i slakk oppoverbakke var vi ved Glitterheim. Vi måtte ha noen luer med reklame for området, litt sjokolade til turen og finne oss ett rumpeakebrett til nedturen før vi ga oss i kast med bakkene opp mot toppen.

Andreas med sin nyinnkjøpte lue med reklame for området (det sto Glitterheim på den).

Kjente det svei litt i legger og lår og pusten ble tung med en gang, men etter å ha fått gått seg litt varm gikk det fint oppover. Og varmt var det, solen fortsatte å skinne så vi fikk se det flotte området som var rundt oss.

Roy Vidar, som har vært på toppen ett par ganger tidligere viste vei oppover lia.

Etter en times gange var det på tide å fylle på litt mer energi så vi ikke skulle gå tomme på vei oppover. Det blåste ganske friskt, men vi klarte finne oss ett sted med ly for vinden. Og med fantastisk utsikt, det er ikke bare det å gå oppover som tar pusten fra en, omgivelsene var breathtaking som det heter på nynorsk.

Andreas og Ronny tar en pust i bakken og fyller på litt energi.
Espen, Roy Vidar og Stian tar en pust i bakken også.

Etter å ha trukket pusten i deilig frisk luft en liten stund var det bare å rusle videre oppover mot målet. Jeg har aldri gått en 2000-meterstopp før, og på 2000 meter måtte vi nesten stoppe opp litt. Heller ikke guttungen hadde vært så høyt, så vi gratulerte hverandre =)

Måtte stoppe opp litt på 2000 meter. Hvert eneste skritt jeg tok oppover var en ny rekord =)

Men ingen tid til pause her. Vinden hadde tatt seg opp og Glittertindens toppunkt var ikke lenger å se. Den innhyllet i tåke og snø, men vi gikk ufortrødent videre. Det var sol og perfekt her nede på 2000 meter, til tross for vinden.

Etter at vi hadde passert 2000 meter var det siget inn en del skyer og toppunktet lå i tåke og snø, men vi hadde fortsatt sol.
Jeg og Andreas like før vi skal starte på breen oppover. Fortsatt sol hos oss, men toppen ser man ikke.
Roy Vidar, med fjellstø hukommelse, pekte ut alle topper vi hadde rundt oss og navnga dem. For ham var de lett gjenkjennelige "ansikter" som pekte mot himmelen.
Andreas nyter utsikten som er i ferd med å forsvinne bak skyene som siger på når vi nærmer oss toppen.

Vi klyver på videre. Vi trodde på forhånd vi skulle vasse i snø over breen, men det var jo selvfølgelig helt feil. Den var hardpakket og fin å gå på. Det vil si, den var fin å gå på en stund. Men fy søren den var tung på slutten.

Endelig på toppen. Kan jo nevne at kortbuksa forsvant raskt etter bildet. Det var stiv kuling og svinkaldt på toppen.

De siste meterne opp til toppunktet fikk pulsen godt opp og pusten realt i gang. Men den siste bratta var ikke så lang. Brått sto man på toppen av Norges nest høyeste fjell og yr glede kunne skrike ut (på nynorsk):

Everything I want the world to be
Is now comin' true especially for me
And the reason is clear, it's because Glittertinden are here
You're the nearest thing to heaven that I've been

I'm on the top of the world lookin' down on creation
And the only explanation I can find
Jeg har gått i timesvis, er svett og slapp en fis
Jeg har det bra, jeg har det godt, on the top of the world

Blæhh!! Anyway... selv om utsikten var noe begrenset pga snøstormen fikk vi sett mye av omgivelsene mellom de snøfylte vindkastene. Følelsen var helt utrolig god. Borte var melkesyre og tung pust. Og med Roy Vidar som pekte ut alle topper vi kunne se så var kongefølelsen helt unikt god.

Stian, Andreas, Ronny, Roy Vidar, Glenn (meg) og Espen på toppen av Glittertinden.

Nesten smått vemodig å måtte gjøre seg klar for nedtur. En nedtur som inneholdt aking på rumpeakebrett, så jeg må innrømme at den gutteaktige lekefølelsen var på plass. Og ake ned, det kan virkelig anbefales. Det var ordentlig barnslig moro.

Stian i farta ned isbreen fra Glittertinden.
Selv om man har hansker på under akingen, så må man bruke henda mye for å både bremse og styre. Da blir de ganske kalde... så nede i steinura fant vi solvarmede steiner vi kunne varme frosne fingre på.
Det vel bare å innse... Andreas må få seg litt bedre egnet turtøy til neste topptur =)

Det var sjukt moro å ake ned fra Glittertinden. Dessverre var det ikke bare å snu og kjøre en gang til, men det hadde det nesten hvert verd =)

Etter akingen var det bare en enkel transportetappe ned ei steinur og så jobbe seg inn mot Glitterheim og våre parkerte sykler. Herfra så vi ikke Glittertinden, så den merkelig følelsen av å ha oppnådd noe blandet seg med vemod over at det hele snart var over ble ganske sterk. Man gikk litt stille mot syklene og tenkte på det man hadde vært med på.

Stian og Andreas på den siste transportetappen langs Steinbuvatnet.
Gåturen er snart over... Glitterheim kommer nærmere og nærmere.

En fantastisk flott tur er over. Gir den terningkast 5 pga snøstormen på toppen, men vi fikk sett mye av det som omkranser Glittertinden likevel fordi det var sol og klarvær store deler av turen.

De som var med på denne turen var Ronny S. Sandlie, Espen Buskerud, Stian Dahlum, Andreas Bergan Olsen og Roy Vidar Furuseth.

Takk for følget =)

Og her var siste bilde fra en knallflott tur opp til, og ned fra, Glittertinden over. Uheldig med været de siste 50 meterne fra toppen og opp, men griseheldig med været på resten av turen..!

Herlig turrapport!

Written by Furusethmotorsport 16.08.2017 14:54

Fine bilder og veldig bra rapport:-) Det var veldig artig å være på tur med en så fin gjeng!