Fondsbu - Mjølkedalstind - Olavsbu - Snøholstind - Fondsbu (28.09.2011)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 28.09.2011
Snøholstinden (2,141m) 28.09.2011

Dag 1 : Fondsbu - Mjølkedalstind - Olavsbu

Vi fulgte DNT stien til vi skulle gå ned mot Snøholsvannene, da tok vi av fra stien og fulgte ryggen over høyde 1843 frem til sørryggen av Mjølkedalstinden. Deretter gikk vi opp denne til vi kom under toppen og fulgte så den meget markerte renna til venstre opp mot toppen. Renna var full av snø, så det hjalp oss mye i starten, men helt oppe mot toppen hvor den ble veldig bratt var det ikke snø, men is/snø...noe som gjorde dette til en meget skummel affære siden vi ikke hadde isøks eller noe annet med oss. Kom oss dog opp til slutt....

Dag 2 : Olavsbu - Snøholstind - Fondsbu

Fulgte DNT stein til vi var på sadelen nordvest for ryggen opp til Snøholstind, gikk deretter sørover over høyde 1612 og fulgte denne høyden til vi kom inn på "normalruta" som kommer opp mellom de to Snøholsvannene, deretter fulgte vi den vanlige og enkleste veien opp til toppen, via sørvestryggen. Å gå i vestsiden isetdet for å gå rundt det nordligste Snøholsvatnet kan greit anbefales.

Toppen av renna opp til Mjølkedalstind

Gromtopper

Written by 500fjell 05.10.2011 17:49

detta her! Den renna husker jeg veldig godt, husker den var litt skummel da jeg og Bjørn-Even gikk der i 2008. Men ellers bare gode minner fra denne rundturen:)

Sv: Gromtopper

Written by JohnTiger 05.10.2011 20:07

Hei :)

Vi brukte faktisk deres turrapport fra 2008 som planleggingsgrunnlag for turen vår :) Meningen var å gå opp ryggen på Snøholstind slik dere gjorde, men etter det "lille helvete" vi hadde i den snørenna på Mjølkedalstind så gikk vi rundt.

Neste gang jeg skal opp den renna, om noen gang, så skal det være på sommeren! :)