Topptrimturer i Gausdal Vestfjell (13.08.2017)

Written by anneg GSM

Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 13.08.2017
Ormtjernkampen (1,128m) 13.08.2017
Solskiva (1,184m) 13.08.2017
Sør for Solskiva (1,073m) 13.08.2017
Visits of other PBEs Ormtjernkampen - rundløype (845m) 13.08.2017
Ormtjønnsetra parkeringslomme (845m) 13.08.2017
Værskei sikteskive (962m) 13.08.2017
Jeg og Trym kjørte fra Gjøvik og parkerte ved Storlægerplassen, helt fullt ved stistart, så måtte rygge tilbake, men det var god plass på andre sida av veien. Gikk råket oppover mot Røssjøhytta. Der råket svingte rett oppover gikk et lite råk til venstre, var usikker, men vi tok av. Råket vi fulgte gikk bort til et tjern ( Tronhustjernet ?) som vi passerte på sørsiden. Hadde for lengst skjønt at dette ikke var råket vi skulle gå, men nå hadde vi gått så langt at det var bare å fortsette. Ved enden av tjernet forsvant råket, men vi tok oss greit fram, og kom inn på riktig råk litt før vi møtte hovedråket fra Tronhus. Egentlig ble det en snarvei! Fulgte så råket til topps på Djuptjernkampen, der vi stempla topptrimkortet, skrev i turboka, og hadde en hyggelig prat med andre turgåere.
På Djuptjernkampen

På tilbaketuren gikk vi oppom Solskiva, og nå fulgte vi riktig råk!

Djuptjernkampen sett fra Solskiva
Mot Synnfjellet fra Solskiva

Nå ble det biltur til Ormtjernsetra. Gikk det bratte råket til topps, der vi stempla og signerte, før vi fulgte råket som går i retning Dokkampen før det svinger vestover mot Ormtjernsetra. Her var det bløtt og gjørmete etter nattens regnvær. Råket var tilrettelagt med mange klopper, likevel trengte Trym et bad i bekken da vi kom ned til setra.

Skjeggklokke i lia opp mot toppen
Trym på Ormtjernkampen

Fine turer i fint vær, sol som varma, men med ganske frisk, litt sur vind. På hjemturen tok vi en liten stopp på Værskei.