Kveldnakken (Naturperleprøvetur) (13.08.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fjellsetgruva Bangdalen (73m)
Ascents Kveldnakken (341m) 13.08.2017

Jeg besteg denne toppen i 1999. Nå ble det ny tur for å finne en ny naturperle i Namsos. Jeg hadde skrevet ut en bruksanvisning fra Naturperlesjefen i Namsos, Jannike. Jeg kjørte ca 1,3 km fra Klingakorsen til Fjellsetgruva. (Et stort grustak på venstre side) På høyre side går det av to breie veier for lastebiler. Jeg parkerte på vei nr to på ei utkjøring med noen steinheller. Her blir du ikke stående i veien for noen. Steinhellene blir ikke hentet med det første, da de var svært mosegrodd. Jeg gikk over myra og kom til lysløypa. Her bommet jeg litt på stien, men delmålet var telemasta på toppen av Brennfjellet. Hadde jeg gått 100 meter innover vei nr to, til lysløypa, hadde jeg truffet på stien som følger stolperekka opp mot den godt synlige telemasta. Ved masta er det en trimkasse for trimgruppa av Klinga Bygdelag. Videre fra masta dreide jeg litt til høyre, men det var en litt bratt skrent i øvre del av Bjønndalen, så på returen holdt jeg meg litt til venstre for masta. Jeg holdt høyden oppover i fint furuvokst terreng. Da jeg hadde øvre del av Djupskarddalen til venstre for meg, gikk jeg litt ned til dalen, passerte en fin liten bekk med vannhull for drikke. Herfra er det et flott, litt bratt, myr og gressparti nesten helt opp til toppen. Det kan kanskje være smart å ha en gps eller kart og kompass her. På en tidligere tur traff jeg vår tidligere ligningssjef Erling på Solliseterpynten, og han sa han hadde gps og kompass inne i hodet, men han hadde med seg et rødt 1:50000 kart for sikkerhetsskyld. Ca 100 meter fra toppen ble jeg kraftig forsinket, da det bugnet av multer her. Her kan dere se at gps-sporet mitt ble litt rotete. På toppen er det en liten varde, en trigpunktbolt og litt streng. Meget god utsikt mot Namsos, Sør-Namsen. Bangdalen og Bangsund/Flakk. Veldig åpent og fint på toppen. Jeg returnerte ca. samme vei tilbake.

Fjellsetgruva i Bangdalen
Telemasta på Brennfjellet
Stolpestien mot masta
Klinga bygdelag har trimboks ved masta
Ei lita bu på toppen
Rasteplass
Bekk med vannhull i øvre Djupskardalen