Skagsnebb (10.08.2017)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Start point Geitsetre (1,200m)
Endpoint Geitsetre (1,200m)
Skagsnebb Ø2 (1,925m) 10.08.2017
Visits of other PBEs Geitsæterbrue 10.08.2017
Geitsætre parkeringer (1,000m) 10.08.2017

Tre dager i Jotunheimen (dag 1)

Første dag av i alt tre dager i Jotunheimen i august 2017. Målet var egentlig å gå Skardstind med Nåle og retur over Illåbandet, men så lenge vi hadde lavt skydekke og fare for regn, valgt vi å gå andre turer i påvente av bedre forhold. Turen til Skagsnebb ble utpekt som "oppvarmingstur". De neste dagene ble det Visbretind og Geite.

Skagsnebb sett fra Leirdalen i nordøst. Bildet er tatt tre dager etter at vi var der i skodda
Skagsnebb sett fra Leirvassbu i sørvest med noen sentrale punkter merket på. Vi gikk fra høyre til venstre og returnerte over breen på baksida

Østryggen

Vi, et turfølge på fem, starta ved å krysse elva Leira ved Geitsetra vha. Geitseterbrua. Videre gikk ruta oppover på sørsida av elva Hurra (herlig navn forresten) og opp langs toppen av den sørlige sidemorena fra Hurrbreens tidligere glansdager. Denne gikk vi mer eller mindre til endes. Deretter gikk turen opp mot østryggen. Antakelig gikk vi litt for langt ut i sørøstflanken før vi kom inn på selve ryggen. I sørøstflanken kom vi ut for både løs stein og fuktig, glatt lav, men ruta ble langt reinere og fjellet fastere så snart vi kom opp på ryggen. Skulle jeg gått en gang til, ville jeg absolutt sjekket ut om det er mulig å komme tidligere opp på ryggen.

Rappell

Fra fortoppen Skagsnebb Ø2 tok vi en kort rappell før vi fortsatte videre mot Skagsnebb. I litteraturen står det gjerne beskrevet at rappellen er ca. 5 meter, men vi fikk inntrykk av at det var nærmere 10 meter.

Kort rapell ned fra fortoppen Skagsnebb Ø1

Skagsnebb (2003 moh)

Fra rappellen var det grei skuring, først bortover og deretter oppover, til Skagsnebb. I et lite blaff på toppen fikk vi blå himmel over oss før skodda igjen pakket seg rundt både oss og fjella.

Toppen av Skagsnebb idet turfølget er på veg videre mot Bakarste Skagsnebb

Bakarste Skagsnebb (2093)

Ryggen videre mot Bakarste Skagsnebb var forholdsvis grei. Et par steder måtte vi litt ut i sidene, og før opptaket mot toppen passerte vi ei snørenne. Der var isøks godt å ha.

Rituell markering av at toppen av Bakarste Skagsnebb er nådd

Retur ned navnløs bre

Returen gikk i taulag ut på en navnløs og snødekt bre fra Skagsnebbryggen og nedover mot Hurrbreen.

I taulag ned navnløs bre
Nede på Hurrbreen gikk vi langs blåisen før vi var tilbake på den tidligere nevnte moreneryggen.
Hurrbreen

Sporlogg

Nedenfor gjengir vi sporloggen vår. Som nevnt kunne vi ha tenkt oss å komme tidligere opp på østryggen, men ellers burde denne ruta være grei. Over breene er det smar tå gå i taulag.

Ruta vår opp til Skagsnebb. Trolig burde vi ha kommet litt tidligere opp på selve ryggen