Lille Forra (05.08.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point P-plass ved Steigentunnelen (55m)
Endpoint P-plass ved Steigentunnelen (55m)
Ascents Lille Forra (1,228m) 05.08.2017
Lille Forra nordtoppen (1,205m) 05.08.2017
Visits of other PBEs P-plass ved Steigentunnelen (55m) 05.08.2017

Tur med Turid og Anton. På vei sørover igjen fra Senja passer det godt med en stopp i Hamarøy. Fra E6 virker Veggfjellan med Lille Forra forlokkende. Vi tar av fra hovedveien og følger fv. 835 gjennom Steigentunnelen til p-plass på den andre siden.
Så gjør vi som de fleste andre PB-erne som har besteget fjellet: følger stien langs Forselva nesten til Forsanvatnet. Herfra nordøstover til dalen mellom Breidtinden 935 og Lille Forra. Bratt opp gjennom skogen men fint og lett å ta seg fram. Videre opp til salen mellom de to nevnte toppene. Nå blir det litt sikk-sakk-gåing på diverse gresshyller opp til fortoppen i nord, og eggen videre bort til toppvarden byr ikke på problemer.
Utrolig utsikt fra toppen, særlig til fjellene i vest og de ville Veggfjellan nært i sørøst.
Vi går omtrent den samme ruta ned igjen og avslutter turen med et forfriskende bad i Heielva.

Turlengde: 9,63 km.
Gangtid: 4t, 43 min.
Høydemeter: 1194.

Under hele oppstigningen har vi fin utsikt mot vest. Vi aner Hamarøyskaftet helt til høyre i bildet.
Snart over skoggrensa. Forsanvatnet til venstre og deler av Store Forra til høyre. Parkering og turstart nede til høyre.
Ryggen fra fortoppen til hovedtoppen.
Turid med en velfortjent toppils, 1228 moh. I bakgrunnen ses Hamarøyskaftet med nabotopper.
Øst for Lille Forra.
Breidtinden 1051 og Nordvest for Breidtinden. Bak Breidtinden ses den karakteristiske Kråkmotinden.
Nesten 1000 høydemeter ned til Forsanvatnet!
De sørvestre Veggfjellan.
Slik ser Lille Forra ut fra p-plassen i vest.