Segla og Barden (31.07.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Fjordgård (50m)
Endpoint Fjordgård (50m)
Ascents Barden (659m) 31.07.2017
Heia (352m) 31.07.2017
Segla (640m) 31.07.2017

Tur med Turid og Anton. Jeg har sett mange fine bilder og hørt mye pent om Segla, så et besøk til dette fjellet er et must! Vi går fra ungdomshuset i Fjordgård og herfra er det merket sti helt opp.
Like før vi når toppen kan vi høre noen som synger og da vi kommer opp får vi svaret. Helt ute på stupet mot vest, med tærne utfor kanten, står ei ung jente og synger så utrolig vakkert! Hun er fra Ukraina, studerer musikk, er fasinert av norske fjell og er på ferie i Norge. En magisk opplevelse!
Prøver selv å gå så nære kanten men klarer det ikke. Må ned på alle fire for å kikke ned.
Etter en kort prat med henne uten høydeskrekk, kafferast og beundring av diverse Konger og andre tinder, tar vi fatt på turen ned igjen.
Nede på bandet skiller vi lag da jeg vil fortsette ryggen bort til Barden, mens Turid og Anton vil gå opp fra Storevatnet.
Eggen bort til Barden byr ikke på vansker, den er variert og gir flott utsikt. Sti å følge hele veien er det også.
Vi når toppen omtrent samtidig og returnerer langs den nyanlagte stien.

Turlengde: 9,41 km.
Gangtid: 3t, 55 min.
Høydemeter: 1086.

Stien opp til Segla starter herfra. Fjellene bak er Keipen og Grytetippen.
Det bratner til!
Ryggen jeg følger bort til Barden sett fra Segla. Helt til venstre ser vi også den klopplagte nymerkede stien som Turid følger opp.
Utsikt fra toppen og nordover.
Fra toppen av Segla, 640 moh.
Segla fra ryggen bort til Barden.
Barden, 659 moh., med flott utsikt til majestetiske Breidtinden.