Kvigtinden (23.07.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Simskardet p-plass (420m)
Endpoint Simskardet p-plass (420m)
Ascents Kvigtinden (1,699m) 23.07.2017
Visits of other PBEs Simskardet p-plass (420m) 23.07.2017

Tur med Turid og Anton. Sommerens prioriterte feriemål er Senja. På vei opp dit er vi innom Børgefjell for å bestige Kvigtinden.
Vi starter fra parkeringa vest i Simskardet. Herfra er det merket sti inn til nasjonalparkgrensa. Stien videre er umerket men lett å følge helt til den krysser Golverskardelva. Nå er det to muligheter; høyre eller venstre. Vi velger høyre, men syntes det bærer for langt sørover, så vi tar av fra stien (dumt) med peiling mot Måsskardfjellet innerst i Bisseggskardet. Dette medfører en del "bushing" og knoting før vi langt om lenge finner den rette stien. NB! Følg stien helt til brua over Bisseggelva. Like før brua tar man innover dalen langs elva og man er på rett sti!
Bisseggskardet er et utrolig flott område. Man starter i skogsterreng med mye gammel og stor blandingsskog, så gjennom fjellbjørkeskogen før man kommer opp i lettgått fjellterreng med mange flotte sva.
Vi slår leir under bratte Bisseggen og med lette sekker fortsetter vi så mot Kvigtinden. Først opp til Vestre Måsskardvatnet hvor vi må vasse/steingå elva, så videre østover til vi runder nordryggen på Måsskardfjellet. Herfra går det bratt opp til nordøsteggen av Kvigtinden som blir fulgt helt til topps.
Fra toppen er det fantastisk utsikt over det meste av nasjonalparken. Det ligger ennå igjen mye snø i store deler av området.
I -98 krysset vi parken lenger øst, nær svenskegrensa, og nå kan vi se og mimre ruta vi fulgte dengang.
Etter en lengre stopp på toppen er det tid for å rusle tilbake til teltene, og vel nede rekker vi å få med oss den siste varmen fra sola før den forsvinner bak fjellene i vest.
Dagen etter med det samme flotte været og vi returnerer motvillig ned til sivilisasjonen igjen, men nå etter sti!
Godværet gjør at det i perioder er plagsomt med insekter, særlig storklegg, men dette blir for ingenting å rekne mot det som trolig møter oss lenger nord.

Turlengde: 34,2 km.
Gangtid: 11 timer, 22 min.
Høydemeter: 1628.

Fra stistart..
Langs Simskardelva. Her har det stått ei kjempefuru.
Brua over Golverskardelva.
Innover vakre Bisseggskardet. Måsskardfjellet til venstre og Biseggen til høyre.
Lange flotte sva innerst i Biseggskardet.
Finere teltplass skal man lete lenge etter! Nesten øverst i Biseggskardet.
Ei engstelig rypemor med unger i nærheten.
Fra oppstigningen til Vestre Måsskardvatnet. Måsskardfjellet bak.
Det går bra denne gangen også!
Vi må vasse elva fra Vestre Måsskardvatnet.
Oppstigningen har startet og vi får snart utsikt ut over Måsskardvatnene.
Nordvestover mot Golvertinden, nest høyest i Børgefjell, 1682 moh.
Måsskardfjellet passeres.
Snart oppe på nordvestryggen av Kvigtinden. Morsom rygg som fører en lett til toppen.
En sliten Anton på toppen av Kvigtinden, 1699 moh.
Kvigtindens sørtopp.
Det er fortsatt skiføre i Børgefjell. Sørover fra toppen.
Vi rekker ned igjen før sola forsvinner.
Godt skjermet mot vær og vind.
Retur ned Biseggskardet. Tydelige spor etter et stort snøras fra Rørskardtinden.
Tilbakeblikk langs Biseggelva og et flott fjellområde som vi vil tilbake til!
..og snart møter trollskogen oss igjen.