Kvannfjølli - høyest i Tokke (11.08.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tangen/Hommestøylene (895m)
Endpoint Samme (895m)
Ascents Kvannfjølli (1,537m) 11.08.2017 14:05
Visits of other PBEs Treungvegen (565m) 11.08.2017 09:45
Hommovegen (770m) 11.08.2017 10:00

Flott tur til Kvannfjølli i Tokke

Etter den flotte gårsdagen med øytopping i Kragerø-skjærgården dro vi nordover til Dalen der vi overnattet. Vi hadde på forhånd sjekket ut om det fortsatt var mulig å kjøre inn den private Hommovegen slik otto (Otto Lund) hadde gjort i 2008, og det var det! Vi fikk låne nøkkel til bommen av Hallvard Apeland, og var veldig glad for på denne måten å kunne korte ned turen med ca 6 km. Vi kjørte inn på vestsiden av Byrtevatnet til Øvre Byrte der vi tok til venstre inn på Treungvegen. God grusvei innover her. I krysset ved Sveigefit tok vi til venstre inn på Hommovegen som vi fulgte helt inn til stølen Tangen innerst i Byrtedalen.

Bompenger kr 50 kontant eller med SMS på Byrtevegen
Bommen ved Hommovegen - vel verdt kr 50 for å kjøre inn her!
Grei nok ordning, men litt sent å oppdage når en er ved bommen!
Parkering ved stølen Tangen innerst i Byrtedalen
Vakker setergrend ved Tangen og Hommestøylane innerst i Byrtedalen

Turstart ved stølen Tangen der det T-merkete stien starter. Været var bra, lettskyet men med en kald nordavind. Yr hadde meldt vindstyrke 9-10 i Byrtedalen, men dette var heldigvis sterkt overestimert. Vi fulgte den tydelige, men noe våte stien innover mot Brekkeroi over endel bekker som var relativt greie å steingå.

Astrid på vei innover Byrtedalen

Ved Brekkeroi bestemte Astrid seg for å snu pga et kne som ikke var helt godt. Hun gikk tilbake til bilen mens jeg fortsatte innover dalen. Inne der T-stien krysser Brekkeroi mistet jeg stien, noe som førte til at jeg måtte krysse elven litt høyere oppe (GPS 420386 6603226), men elvekryssingen her var faktisk både kortere og lettere enn lenger nede der jeg krysset elven på T-stien på tilbaketuren. Fant raskt igjen T-stien og fortsatte på den opp på høyden øst for Heimre Brekketjønn.

Bra vær, god sti og fint landskap
Opp skråningen mot Heimre Brekketjønn

Lettgått oppe på flaten øst for Heimre Brekketjønn. Fra denne flaten kan en egentlig starte oppstigningen mot Kvannfjølli hvor som helst. Jeg fant ingen sti, men terrenget er fint og lettgått nesten uansett hvor en legger veien.

Skiltet indikerer området hvor det er greitt å ta av mot Kvannfjølli
Ser ned mot Heimre Brekketjønn fra skråningen opp mot Kvannfjølli

Vurderte først å runde rundt toppen mot venstre, men da jeg nærmet meg så det like greit ut å fortsette opp et litt brattere parti rett mot toppen, noe som var helt greit.

På toppen av Kvannfjølli er det rester etter et gammelt trig-merke og en moderat stor varde. En aluminiumsboks som var nesten umulig å få opp viste seg å inneholde en kliss våt, gammel turbok. Min GPS viste 420134 6601446 som harmonerer bra med Kartverkets 420132 6601444. PB-koordinatene var litt forskjellige fra dette, og oppdateres slik at de samsvarer med Kartverket.

Kvannfjølli - høyest i Tokke

Topp-området er ganske flatt med flere mulige knauser som kan være like høye som ved varden. En bergknaus ca 30 m øst for varden merker seg ut som minst like høy. Her er det bygget en mindre varde på GPS 420167 6601462. Det foreligger ikke 1 m kart for området, så noen sikker avgjørelse på hvor det er høyest kan ikke gjøres.

Fra offisiell varde mot kandidat-topp lenger øst
Varden på kandidat-toppen - er det høyere her?
Vidstrakt utsikt, men noe sløret horisont ....

Ned igjen omtrent samme rute. Nede i dalen kom jeg igjen litt bort fra T-stien, noe som førte til at jeg kom over et område 20-30 modne multer som belønning! Vel tilbake ved bilen etter en fin tur på vel 6 timer inkludert pauser på vel 1 time.

Interessant hvor mange

Written by Stigun 12.08.2017 12:30

forskjellige benevnelser det er på fjell her i vårt langstrakte land :-) Gratulerer med ny solid kommunetopp!

Sv: Interessant hvor mange

Written by knutsverre 16.08.2017 11:41

Takk for det Stig! Telemarkingene er vel generelt flinke til å bruke og beholde sine dialektnavn, så her kunnede godt ha hatt et skilt med det flotte navnet Kvannfjølli istedenfor bokmålsversjonen!