Hamarøyskaftet (28.07.2017)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Hamarøyskaftet (613m) 28.07.2017

Hadde avtalt å møte Bjørnar med familie på Hamarøy for å campe en natt på Ness camping før ferga gikk fra Skutvik til Svolvær neste dag. Og er man først på Hamarøy så er det veldig rart om ikke Skaftet står på programmet.

Etter en dag i sola med kidsa så satte vi avsted. Betalte bompenger og kjørte opp til den øverste parkeringen vest for Skjellivatnet. Det var grisevarmt i bjørkeskogen oppover lia, til tross for at vi gikk delvis i skyggen. Det var 30 grader i lufta denne dagen så svettekjertlene fikk kjørt seg.

Helt utrolig landskap når man kommer opp på sadelen og skogen åpner seg. Det er ville fjell som stuper i havet, og de bratte liene som omkranser Straumvatnet er så frodig og grønne at de lett kunne vert tatt ut av Ringenes Herre-filmene.

Ruta oppover selve skaftet er for det meste fottur med litt klyving her og der, og med en 3-4 seksjoner med noen korte klatre-opptak som er mer som individuelle buldere å regne. Man kan omgå enkelte av opptakene og da få en enklere rute opp.

Fantastisk utsikt på toppen, særlig innover mot Steigen. På en klar dag ser man nok sikkert mye av Lofotveggen også herfra, men den varme disen gjorde at vi bare skimtet den i det fjerne.

Noen kjappe 30m rappeller senere er vi nede i bjørkeskogen igjen.
Vannflaska er tom for lenge siden og det går i raskt tempo nedover for å komme seg tilbake til campingen hvor kalde pils venter i kjølebagen.

Film fra turen kan sees på Vimeo: