Venåsdalen rundt (23.07.2017)

Prosten (1,261m) 23.07.2017
Svartevasstinden (1,258m) 23.07.2017
Visits of other PBEs Moen parkering (130m) 23.07.2017

En av sommerens storturer sammen med Bjørnar.

Skodda lå tungt i lavlandet, men vi visste at været var bra i høyden. Kjørte nordover med et par sykler bake på bilen. Disse plasserte vi ut oppe på Venås, øverst i Måndalen. Deretter kjørte vi nedover igjen noen kilometer og parkerte bilen ved Moen. Herfra fulgte vi traktorvei og delvis merket sti opp til "Torslotten", en lang slak og monoton rygg som strekker seg helt opp til Kaldtinden, som var første topp for dagen. Kom over skodda på ca. 900 moh. og det ble god stemning, solkrem og en rast. Hadde uansett vert gunstig å få gå den første tunge bakken med litt kjøling i skodda. Sol og varme skulle vi få rikelig av denne dagen.

Videre mot Grøntinden måtte vi litt ned i østsiden og over noen snøfelt for å omgå et stup på selve ryggen. Lett videre opp til Grøntinden, som ble passert uten noe videre sermoni. Flott rygg videre nordover til Prosten. Ny god rast her. Ganske så ålreit utsikt hvor man enn måtte finne på å hvile øynene, og det lave skydekket/skodda lagde hele tiden trolsk stemning under oss.

Nå bar det vestover mot Svartevasstinden. Tidvis ganske så skarp og morsom egg. Vi måtte ned i noen renner i sørsiden 2-3 ganger for å omgå de største vanskelighetene ettersom vi ikke gadd å begynne med noe taubruk her. Det var noe så hinsides varmt i sola og de 2,5l med vann jeg hadde i sekken var for lengst blitt gjenstand for rasjonering.

Vel fremme under topphammeren på Svartevasstinden rigget vi for klatring. Flott liten taulengde opp til topp-eggen. Svartevasstinden hadde igrunn lagt fri for tåka hele dagen, men nå danset skyene rundt oss. Vi tok dog en lang matpause på toppen og fikk etterhvert det meste av den utsikten vi hadde lyst på før vi rapellerte av igjen.

Nå bar det sørover og ned i Venåsdalskaret. Her fant vi endelig en liten bekk og en etterlengtet vannfylling. Tok oss også tid til å kjøle varme og verkende føtter, før det bar videre mot dagens siste 3 topper. Nordre, Midtre og til slutt hovedtoppen på Blåtindane. Herfra direkte ned østover og etterhvert inn på etablert sti ned Venåsdalen til Venås, hvor syklene ventet. Det slo meg at distansen fra Venås og ned til bilen på Moen var lang, så vi var nok en gang lykkelig over at vi hadde kjørt frem sykler.