Heilhornet - ruvende utsiktstopp i Bindal (09.08.2017)  5

Written by Stigun GSM

Start point Heilhornet P-plass (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Heilhornet (1,058m) 09.08.2017
Visits of other PBEs Heilhornet p-plass (91m) 09.08.2017
Etter overnatting på Terråk Gjestegård hos hyggelig vertskap(Ugandisk kvinne og hennes norske ektemann) ble jeg kjørt av Bente til stistart Heilhornet vest for toppen. Flere biler stod allerede parkert. Bratt opp frodig skog til drøyt 200 moh før kryssing av myrparti og videre slakt over svapartier i sørøstlig retning.
Heilhornet sett fra VNV. Sti skrått opp hø billedkant

Den godt merkete og velbrukte stien svingte så i sørlig retning opp på vestryggen av Heilhornet før den videre fulgte hele sørflanken av fjellet på vel 500 moh noe opp og ned til å begynne med, etterhvert vedvarende oppover til stien svingte opp på østryggen av fjellet; siste biten ganske bratt i storsteinet ur, hele tiden med meget god merking. Stadig bedring av været utover formiddagen, og etterhvert ganske lett påkledning.
Ryggen vestover mot toppen

Vel oppe på østryggen kunne man se toppen ikke langt unna i vest, men først måtte to litt smale hakk på ryggen passeres; det første av disse forsynt med kjettingrekkverk, men veldig avskrekkende passasje var dette ikke.
Passert første "hakk" i eggen. "Rekkverk" synlig

Greit bortover ikke veldig smal egg før et nytt litt smalt hakk rett før kort bratt lite luftig stigning rett før toppen.
Stor toppvarde. Vega i det fjerne ve. horisont

Storveis utsikt fra toppen, trolig enda bedre enn i dag i skikkelig maksvær, det påstås man skal kunne se spiret på Nidarosdomen fra toppen(sannhetsgehalten i dette skal ikke jeg gå god for..)
Vestryggen. Leka horisont senter venstre

Ned igjen samme vei; traff mange på vei opp, med ditto hyggelige kommentarer og tur-lykkeønsker.
Heilhornet fra sør

Ble plukket opp av Bente på den nå overfylte parkeringsplassen, for kjøring videre til Vang i Valdres hvor vi var framme kl 0100. Definitivt en tur som anbefales!(Turen til Heilhornet altså; Bindal-Vang mer eller mindre non-stop vesentlig lavere terningkast..)