Sjøboltind mm. (09.08.2017)  5

Sjøboltinden (1,656m) 09.08.2017 20:44
Kyrfonntinden (1,477m) 09.08.2017 21:29
Vestre Kyrfonntinden (1,232m) 09.08.2017 21:49

Jeg hadde foreslått en runde i området Gjerdsegga-Sjøboltind til oddis (Odd Arne Maridal) tidligere i år, men tanken var da egentlig en litt lengre skitur (det ble det aldri tid til før sommeren satte inn). Når jeg da plutselig så at oddis (Odd Arne Maridal) og Lukken (Ole André Lukkedal) hadde tatt seg en midtuketur som så interessant ut i det samme området, ble det copy-paste dagen etter.

Ettersom turen skulle gå etter jobb, og jeg i kjent stil hadde glemt hodelykta, valgte jeg (og Ylva) å starte fra Valldalssætra i stedet for Omnossetra slik Odd Arne og Ole hadde gjort dagen før. Dette for å kunne krysse Myklebustelva og bakse meg gjennom potensiell tett skog rundt elva mens det var lyst. Det ble vading over elva, men ellers var dette veivalget en suksess. Deretter gikk turen på flott sti i retning Gjerdsegga. Jeg startet nok litt i hardeste laget, for allerede på 800 moh, før Gjerdsegga, fikk jeg krampe i begge leggene. Denne kom og gikk resten av turen. Etter Gjerdsegga tar stien slutt, men det er lettgått og fint underlag langs ryggen over Kjørsetdalshornet, Berlifjellet og topp 1311. Ikke mye spor etter folk her. Etter topp 1311 er det bare å sikte seg inn på lettest vei mot ryggen opp til topp 1613 og Sjøboltind. Også her stort sett fint underlag, med unntak av noe ur mot slutten av ryggen opp mot topp 1613. I den nevnte ura begynte krampa og ta i begge lårene også. To måneder på rad med kun klatreturer som treninga har tydeligvis ikke vært bra for muskulaturen. Fra toppen av Sjøboltind gikk jeg ned en litt bratt renne direkte mot neste topp, Kyrfonntinden. Renna har en del løsgods, men er enkel å ta seg ned. Her måtte det også legges inn 15 min tøyepause for å bli kvitt den verste lårkrampa. Tempoet etter dette måtte settes kraftig ned ettersom krampa hogg tak ved den minste antydning til høye kneløft eller anstrengelser. Også over Kyrfonntinden og bort til topp 1232 er ryggen for øvrig fin å gå. Ned fra topp 1232 tok jeg sikte på et slakt parti i retning Kyrfonndalsvannets vestende i håp om at det skulle gå en sti langs elva som renner ut her. Dette viste seg som et godt valg. Stien er tidvis noe uklar, men likevel grei å følge til den møter den tydelige stien som kommer over fra Bøstølen via Strupen. Området rundt Brekkevatnet og ned til Taskedalen er naturskjønt, og selv om beina ikke fungerte så bra, var det fint å småjogge ned her i skyminga.

Alt i alt en runde som kan anbefales.

På Gjerdsegga med utsikt ned Valldalen
Ryggen videre fra Kjørsetdalshornet
Brekkevatnet set fra ryggen mellom Kjørsetdalshornet og Berlifjellet
Ylva er ikke helt sikker på at hun er klar for snø og vinter enda.
Fra Sjøboltind i retning topp 1311, Berlifjellet og Brekkevatnet.
Sjøboltind sett fra like under topp 1613.
Utsikt fra Sjøboltind mot Gamlestølsfjellet (i front) med Nonstind og Middagstind bak.
Sjøboltind til venstre og Kyrfonntindens fine (vestlige) profil til høyre.

Skandale

Written by Lukken 09.08.2017 23:34

Soleklar 6er. Her har du ikkje sett naturen rundt deg. Vill, uberørt, utilgjengelig og vakker. Å kopiere denne turen raskere å gi den en firer er på grensa til unfriending �

Sv: Skandale

Written by j_snorre 10.08.2017 00:08

Så, så, barn. Terningkastet var nok litt mer enn litt farget av at jeg gikk med krampe som aldri ga seg i begge leggene fra ca 800 moh (før Gjerdsegga), og at lårkrampa satte inn for fullt (foran og bak på begge beina) like før Sjøboltind, og medførte at nedturen ble gått i krøkkestil med x antall tøyestopp. Var ikke spesielt sliten, men det straffer seg visst tydeligvis for muskulaturen å kun klatre i to måneder. Jeg skal vurdere å nevne i turrapporten at det var fint turterreng, for dem som liker slikt, og at turen i seg selv sikkert fortjener terningkast 5+ (i sin kategori; dvs litt lite spennende men lettgått ryggvandring;).

• +

Sv: Sv: Skandale

Written by Lukken 10.08.2017 00:31
      • +

Sv: Sv: Skandale

Written by oddis 10.08.2017 11:47

4?

Written by oddis 09.08.2017 23:21

4'er? For meg var dette årets fineste tur.