Nordhordlandskulten og Raudlifjellet (08.08.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Tømmernes
Ascents Nordhordlandskulten (389m) 08.08.2017 20:55
Raudlifjellet (396m) 08.08.2017 21:07
Visits of other PBEs Sælafjellet (374m) 08.08.2017 20:35

Jeg startet ved brua over Teinebekken, som vel må sies å være en elv. Etter et kort stykke på asfaltvei fortsetter en skogsbilvei videre oppover før stien overtar. Langs ryggen fra sørvest går det en fin sti oppover. Terrenget er myrlendt, og stien går over mange myrer. Det hadde regnet mye den siste uka, så stien var veldig fuktig. Støvler hadde nok vært best i dag, men fjellstøvler var også greit.

Fra Sælafjellet var det nydelig utsikt. Været ble kjempefint, etter regn tidligere i dag. Det var fint å gå bortover ryggen. Utsikten var best mot sørvest og vest, siden stien går en del inni skogen. Bortover ryggen er det småkupert og myrete. Videre fra Nordhordlandskulten beveger man seg langs grensa mellom Bergen og Os. Mot Raudlifjellet går det en fin sti. Det var varmt og vindstille på toppen. Etter å ha sett på utsikten noen minutter, kom det en del knott.

Jeg gikk samme vei tilbake. Stien er stedvis merket med noen bånd i trærne. Med jevnt tempo tok det i underkant av en time til Nordhordlandskulten og ca. 10 minutter bort til Raudlifjellet.

Fra Sælafjellet mot sør. Fusafjorden bakerst til venstre.
Fra Sælafjellet mot sørøst. Møsnuken til venstre. Tyssdalsfjellet til høyre.
Toppunktet på Nordhordlandskulten.
Fra Raudlifjellet mot nordvest. Lyderhorn i midten bakerst, med Løvstakken til høyre. Ulriken skimtes lengst bak til høyre.
Fra Raudlifjellet mot vest. Kalandsvatnet i midten.
Mot sørvest, fra et sted nord for Sælafjellet. Sola er på vei ned.