Birnham Hill (02.07.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Ringwood sawmill (80m)
Ascents Birnam Hill - King's Seat (404m) 02.07.2017

Birnham Hill

Etter en hel dag i safaripark var det på tide med en liten tur igjen. Dessverre var nå Besta blitt syk, så denne dagen ble det Besten og jentene som var med. Vi kjørte sørover fra hytten i Pitlochry til Dunkeld og fant parkering langs veien ved stistart. God og merket, men til tider noe bratt sti oppover. Flott og variert terreng, samt mange skatter gjorde at jentene hadde det moro oppover hele veien. Vi ankom toppen etter 1t 20 minutter og tok en god rast bak varden. Mens vi satt der kom det to stykker med sykkel. Vi fant det pussig at noen ville sykle i dette terrenget, men det viste seg senere at det gikk en "downhill" løype ned på nordsiden.

Turen startet med å gå under jernbanelinjen.
Drikkepause ved et fint lite "fuglebad".
God sti også over tregrensen.
Toppen av Birnam Hill, også kalt Kings Seat, 404 moh.

Etter å ha leitet forgjeves i 20 minutter, gav vi opp skatten på toppen og satte kursen ned igjen. Sannsynligvis går det en sti mer direkte ned til bilen, men jeg fikk ikke med meg hvor den tok av. Dette gjorde at turen ble et par kilometer lenger enn strengt tatt nødvendig, men været var bra og det var en fin sti. Ble likevel litt langdrygt tilbake langs foten fjellet, men med små konkurranser underveis hold vi motet godt oppe.

Flott sti i gammel og ærverdig skog på veien ned.