Bosnuten - vernet varde i Vinje (08.08.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rjukanvegen ved Arabu (940m)
Endpoint Samme (940m)
Ascents Bosnuten (1,431m) 08.08.2017 15:56
Visits of other PBEs Rjukanvegen ved Arabu (940m) 08.08.2017 14:17

Bosnuten - vernet varde i Vinje

Første dag på Telemark-turnéen. Vi kjørte fra Bergen i øs, pøsende regnvær med kurs for Telemark der det var meldt adskillig bedre vær enn på Vestlandet i dagen fremover. Turen gikk via fergesambandet Tørvikbygd-Jondal via Folgefonntunnelen til Odda og videre over Haukeli til Rauland i Vinje. Fulgte Rjukanvegen til det vide krysset mellom denne og 851 Varlandsvegen der det er parkeringsmuligheter i Rjukanvegen ved Arabu. En god del andre biler her allerede, og vi traff 5-6 turgrupper på vår tur. Tydeligvis en populær topp, dette og med god grunn! Stistart er ikke merket, men starter som et gjørmetråkk fra Rjukanvegen ved parkeringen. Når vi først hadde kommet oss gjennom dette, ble stien riktig så fin hele veien til topps.

Stistart i gjørmetråkk i bakken ved parkeringen
Oppe i høyden over tregrensen
Dagens mål - Bosnuten - synlig på lang avstand
Flott høyfjellslandskap. Møsvatnet i bakgrunnen
Flotte grønnfarger på myrene
Vi nærmer oss Bosnuten
Fra ca. 1300 moh. Bosbøen nede til venstre. Sørvestre del av det lange Møsvatnet

Småbratt siste stykket opp mot toppen og varden som er bygget oppe på en markant steinknaus. Varde er dessverre i ferd med å falle fra hverandre. På SØ-siden har det rast ut adskillig stein fra varden. Bosnuten er en vernet varde, så dette burde ha vært ordnet!
GPS ved varden 459351 6625191, som passer godt med Kartverkets koordinater 459350 6625192. Opprinnelige PB-koordinater lå et stykke for langt mot nord - korrigeres.

Astrid ved den vernede varden på Bosnuten i Vinje. Gaustatoppen ruver i bakgrunnen
Gaustadtoppen i bakgrunnen
Bildet viser hvordan den SØ kanten av varden har begynt å falle ut

Bos(s)nuten varde er et 1. ordens punkt i Telemark fylke som hører til blant Norges Vernede varder. Varden er sylindrisk med diameter 2.52 m og høyde 1.84 m.
Det trigonometriske punktet ble etablert i 1853, og ble benyttet under Frederik Næsers triangulering samme år. Varden ble flyttet og gjenoppbygget i 1908 av kaptein Meinich, og det er sannsynligvis samme varden som står der i dag.
UTM-koordinater: 32V 6625191.627N 459349.948Ø

Kilde: Bjørn Geirr Harrson. Verneplan for kart og oppmåling. Statens Kartverk 2011. ISBN 978-82-7945-045-0

Ca. 80 m SØ for varden er det en annen fjellknaus med varde som virket omtrent like høy. GPS her 459400 6625127. Kart med 1m koter viser imidlertid at her er 70 cm lavere (1431.2 m) enn ved hovedvarden (1431.9 m)

Varden på 1431.2 80 m SØ for hovedvarden (1431.9) som sees i bakgrunnen

Ned igjen samme vei. Fin ettermiddagstur i sommervær uten regn!

Varder og Geirr Harsson

Written by bakken59 26.08.2017 11:24

Så artig at du kjenner til denne verneplanen! Eg kjenner den også godt, det er Geirr som har vore krumtappen i dette arbeidet for Kartveket, men i samarbeid med oss hos Riksantikvaren. I går var eg på besøk hos Geirr, og vi snakka faktisk om varden på Bossnuten. Og det ser no ut som om verneplanen kan bli vedtatt med plan for forvaltning før jul. Det er bra for dermed følgjer det budsjett for bevaring, får vi tru. I går fekk eg den nye flotte boka hans om Kartverkets historie. På side 217 der står det ganske opplysende om Kartverket si varding om du er interessert.

Sv: Varder og Geirr Harsson

Written by knutsverre 27.08.2017 20:09

Takk for kjekk melding, Kristin! Veldig interessant at du og Geirr har samarbeidet om dette flotte prosjektet som jeg inderlig håper går i orden! Har vært i kontakt flere ganger med Geirr, og han er alltid like hyggelig og rask med å svare på mailer! Boken hans om Kartverkets historie skal jeg forsøke å skaffe meg. Vet hvor den kan kjøpes?

Ellers har Otto laget en samlerliste på PB over Norges Vernede varder basert på heftet fra Geirr Harsson. Inviterer deg med på denne listen!